Thursday 11 February 2010

Sedangkan Lidah Lagi Tergigit

Setiap insan pasti melakukan kesalahan. Tapi dalam kehidupan kita perlu cuba untuk mengurangkan melakukan kesalahan. Tapi ada juga yang suka membuat salah. Sesuatu dikatakan salah jika ia melanggar atau melampai peraturan yang telah ditetapkan.

Umumnya dalam hubungan sesama manusia, lebih-lebih lagi hubungan suami-isteri. Hubungan suami isteri adalah satu hubungan yang amat unik. Ada yang mengatakan dua orang yang insan yang diiikat melalui ikatan perkahwinan yang sah melengkapi antara satu sama lain. Ibarat analogi sainsnya, hubungan ‘mangga dan kunci’ untuk menghasilkan satu tindakan.

Telajak perahu boleh diundur, telajak kata buruk padahnya. Kaki yang melangkah sekali-sekala tersadung dan kadangkala terus terjatuh ke tanah. Namun semua ini boleh dirawat dan diubati.

Satu hubungan yang terbina bukan hanya atas dasar cinta dan sayang semata-mata, yang paling penting percaya diberikan. Bertikam lidah, perbalahan yang kecil pasti berlaku. Namun ada ‘ketua’ dan ‘penolong ketua’ ini, kadangkala membesarkan sesuatu perkara yang dianggap remeh.

Komunikasi dua hala penting dalam hubungan. Musyawarah penting untuk membuat keputusan yang terbaik. Menetapkan matlamat untuk mencapai KPI keluarga. Berusaha lebih untuk mencapainya dan memastikan perjalanan sentiasa dalam keadaan terkawal dan bukan dikawal.

Jujur dalam tingkah laku dan segala tindakan. Ikhlas dalam menjaga perbatasan hubungan. Apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan. Cuba berfikir sebelum melakukan sesuatu. Membuat keputusan dan tindakan, biar lebih mengutamakan atau jangan sesekali membelakangkan hubungan kasih sayang yang terjalin.

Suami dan isteri tahu main peranan. Ketepikan ego dan pangkat. Dalam keluarga, suami tetap ketua dan isteri tetap menjadi pembantunya. Mendengar dengan baik dan baik tutur kata. Belajar memaafkan, belajar menerima teguran. Salah silap pasti berlaku.... bak kata P. Ramlee, ‘Sedangkan ledah lagi tergigit.’



coretan : naimoiman

No comments:

Post a Comment