Tuesday 23 November 2010

Jalan – jalan Malaysia 1 - Taman Permainan Air Presint 9, Putrajaya dan KLCC

Pening juga bila dah hujung minggu ni. Lebih – lebih lagi kalau sedang musim cuti sekolah ini. Nak tak nak saya sebagai ayah kepada anak – anak saya, dan memandangkan anak - anak sedang membesar, perlu berfikiran pro aktif dan kreatif untuk mencari aktiviti bagi memenuhi masa lapang anak – anak.

Jadi tempat yang ingin dikunjungi bergantung kepada beberapa faktor antaranya ialah jarak lokasi dari rumah saya, tiket masuk – kalau boleh masuk biar percuma, dan lebih – lebih lagi tempat itu mesti menyeronokkan. Apa yang menyeronokkan bagi anak – anak kecil ini. Bagi anak – anak saya, tempat yang menyeronokkan bagi mereka ialah tempat – tempat seperti taman permainan, kolam atau taman permainan air kanak – kanak.

Tapi antara tempat – tempat yang disebutkan, anak – anak saya amat suka mengunjungi kolam atau taman permainan air. Sewaktu di Dundee, Scotland dulu, ada satu taman permainan kanak – kanak (kalau taman permainan kanak – kanak pasti hanya ada gelongsor, buaian dan jongkang – jongkit dan piring pusing) yang dilengkapi dengan air pancut yang keluar dari tapak permainan ini. Seronok budak – budak ini bermain air.

Agak – agak dekat Malaysia ada tak taman permainan air macam tu. Ya ada, memang ada, Malaysia semuanya ada, malah lebih ‘happening’ lagi. Dulu memang tak rajin nak jalan – jalan. Tapi kali ini kena ubah sikit, kalau hujung minggu, cuti am ker atau cuti sekolah ker kena rajin hidupkan enjin kereta dan pergi keluar bersiar – siar bersama keluarga.

Minggu lepas hari Ahad (21 November 2010), kebetulan meluangkan masa dengan keluarga sebelah saya, di Alamanda Putrajaya. Selepas ‘melepak’ di Taman Permainan Kanak – kanak Dalaman berdekatan dengan Pusat Membeli belah Parkson di Alamanda, kami semua ke Taman Permainan Air Kanak – kanak di Presint 9, Putrajaya. Teringat seorang Ustaz di sekolah yang memberitahu bahawa di Presint 9, Putrajaya ada taman tersebut. Lepas buat panggilan untuk mengetahui lokasi dengan lebih tepat kami semua terus ke sana.

Kalau yang pertama kali ke sana, pastikan anda mengikut Papan Tanda Jalan menuju ke Presint 9, sehingga berjumpa dengan simpang empat berlampu isyarat, belok kiri. Pastikan anda terlihat Klinik Kesihatan di sebelah kiri anda. Jumpa lampu isyarat sekali lagi belok kiri. Jalan ke depan sikit dan anda akan melihat sebelah kanan, ‘foodcourt’ atau medan makan dan kemudian di sebelah kiri bangunan besar yang tertulis Kompleks Kejiranan Presint 9. Gerak ke hadapan sedikit dan mulalah mencari tempat letak kereta dan taman permainan kanak – kanak itu berada di sebelah kiri.













Kemudahan tandas dan bilik persalinan juga disediakan

Ada lagi satu tempat yang boleh bawa anak – anak main air. Iaitu di KLCC, atau lebih tepat Tanam Air KLCC. Masuk tidak dikenakan apa – apa bayaran tinggal lagi tempat letak kereta kena bayar sikit, RM2.00 sejam... atau RM2.00 sekali letak.... eh lupa lak. Tak apa, janji masuk taman air tu tidak perlu bayar apa – apa. Letak kereta kalau nak senang letak kereta dekat dengan Masjid, kalau tak salah nama masjid tu Masjid As-Syakirin. Lepas tu terus cari taman permainan kanak – kanak, jalan depan sikit nampaklah kolam cetek yang sesuai untuk anak – anak kecil bermain.










Di sini juga menyediakan kemudahan tandas dan bilik persalinan

Jadi, ini dua tempat yang saya rasa sesuai bawa anak – anak bersantai. Jimat dan menyeronokkan. Tidak mengapalah kita orang dewasa tidak dapat mandi, ini saat anak – anak kita pulak sebab dulu pun ayah ibu kita pun dah korban masa mereka terhadap kita, jadi ini msa kita pula untuk menggembirakan anak – anak kita.

Selamat berekreasi bersama keluarga tersayang! Beriadah dan berekreasi bersama keluarga merapatkan ukhuwah dan memurnikan kasih sayang antara ahli keluarga.

Kembali ke :
Jalan – jalan Malaysia - Intro

No comments:

Post a Comment