Thursday 10 May 2012

Jalan – jalan Malaysia 3 – KIDZANIA DAN PUSAT SAINS NEGARA 2012

MEMANG MENYERONOKKAN DAN SANGAT TERUJA!.

Apa lagi perasaan yang boleh digambarkan dengan berkongsi pengalaman dalam lawatan sekolah anjuran Panitia Sains SK Taman Kosas ke KIDZANIA KUALA LUMPUR dan PUSAT SAINS NEGARA BUKIT KIARA.

Ikuti catatan ini.... ‘Dalam Gambar ada Cerita’. – Seminggu selepas bermalam di Petrosains.

Sabtu, 5 Mei 2012
8.00 pagi
Seawal jam 8.00 pagi, murid – murid yang menyertai rombongan ke Kidzania dan Pusat Sains Negara telah berkumpul di sekolah. Ada juga yang sempat menelefon, “Cikgu... cikgu kat mana nie? Kami semua dah sampai sekolah”.


Teruja buat kali pertama yang pertama kali untuk ke Kidzania dan ada juga yang dah pergi 3 kali tapi nak pergi lagi. Katanya kalau dulu pergi dengan ibu bapa dan kali ini nak merasa nak pergi dengan kawan – kawan pulak (Penulis pun teruja jugak.... best sangat ke Kidzania ni).

8.30 pagi “Hello cikgu, pukul berapa kita pergi, 8.30 kan?,”. ”Eh, bukan, pukul 8.00 pagi lah”. “Ok, sorry cikgu, bas dalam perjalanan”.

Cukup 40 orang murid yang menyertai rombongan ini dan disertai oleh 4 orang guru Sains yang hebat – hebat belaka.

Jam 8.30 pagi kami semua pun bertolak. Setelah kedebak, kedebuk, dengan bas baru nak isi minyak nyer, pemandu bas tidak tahu jalan nak ke Kidzania, sampailah sesat masuk ke Taman Megah dan Kayu Ara, Damansara. Akhir sekali tiba juga ke Kidzania dalam jam 9.15 pagi.  

*Petua : jalan ke Kidzania menuju ke Damansara Utama dan kemudian ke Mutiara Damansara, kalau dah jumpa One Utama, Ikea dan The Curve... memang dah sampailah tu.

Puan Salwa (PR Officer) menanti kehadiran kami. Pekerja Kidzania terus membawa kami ke tingkat 3 untuk dipakai tag tangan – ‘Radio Frequency Identification (RFID) bracelet’.

Murid – murid senyum lebar memakai Tag Tangan – bertukar menjadi Kidzanian ...... tak sabar – sabar nak masuk.  

*Petua lagi : Rombongan sekolah baik bayar dulu tiket masuk ... bank in aje dan kemudian slip deposit tu fakskan atau emailkan kepada pihak Kidzania. Jadi tak susah – susahlah nak membayar di kaunter masuk. Petua seterusnya : Bas rombongan boleh terus turunkan murid di foyer pintu utama Kidzania. Ini atas dasar keselamatan murid - murid.


Kaunter tiket di Kidzania Kuala Lumpur. Macam dekat lapangan terbanglah pulak.

Apa itu Kidzania? Mari kita tengok promo ini.

Sebelum penulis teruskan.... mari kita dengar lagu tema Kidzania yang dikenali sebagai Kidzania KL Dance.
 

Kemudian, tiket masuk memang agak mahal sedikit. Kalau kanak – kanak harganya RM55.00 seorang dan dewasa RM35.00 seorang. Jadi kena bawak banyak duit sikitlah tambahan lagi makanan dan minuman luar tidak boleh dibawa masuk. Kena beli dekat dalam Kidzania, harganya .... faham – faham sendirilah.

Selepas dipakaikan tag tangan, kami semua dibawa ke pintu masuk ke taman tema Kidzania.... tapi kami kena melalui pemeriksaan imigresen Kidzania terlebih dahulu. Di situ tag kami di’scan’ dan kami terus masuk ke taman tema Kidzania .... WAH !!!!!!!.


Kaunter Imigresen

Pengembaraan bermula.....
Murid – murid belum sempat diberi taklimat, mereka semua telah menghilangkan diri. Lepas ni biar gambar yang menceritakan apa yang mereka buat di dalam Kidzania Bandar Kanak – Kanak ini. Kami ada masa dari jam 9.15 pagi hingga 1.00 tgh untuk ‘Explore’.


Bank CIMB – masuk sahaja di sebelah kiri, semua kidzanian perlu mendapatkan duit modal untuk mereka menerokai Bandar Kidzania. Mata wang dalam bandar ini ialah Kidzos. Mereka akan diberi 50 Kidzos. Bank ini boleh dibuat akaun simpanan dan siap boleh buat ATM kad lagi. Simpanan wang perlu 50 kidzos ke atas dan ia boleh dikeluarkan apabila kita datang lagi ke sini.  

*Petua lagi : Dapatkan peta Bandar Kidzania ini supaya kita tahu tempat – tempat yang boleh kita bekerja dan memperoleh duit dan tempat yang kita boleh belanja untuk memperoleh barang atau makanan. Peta boleh diperoleh di Pusat Maklumat Kidzania di sebelah kanan pintu masuk utama ke bandar ini.  

*Petua lagi : Ada barangan dan makanan yang dijual dalam matawang kidzos dan juga Ringgit Malaysia. Untuk barangan dan matawang kidzos, mereka perlu melakukan atau menghasilkan sendiri barangan dan makanan tersebut.
 

Sekitar pintu masuk utama Bandar Kidzania – ada pawagam, marrybrown dan mahkamah serta balai polis.

Ada bomba di bandar ini – kanak – kanak berpeluang menjadi ahli bomba dan memadam kebakaran – di sini mereka diberi gaji.
 


Murid – murid SK Taman Kosas bekerja sebagai Doktor Gigi; mereka diberi tunjuk ajar cara – cara menggosok gigi dengan betul dan merawat pesakit – di sini mereka diberi gaji.
 
 Siap ada papan tanda lagi
 

Bekerja sebagai Bidan dan juga Doktor – di sini dibayar gaji. Siap dapat tanda nama (‘name card’) lagi – Dr. Najwa
 

Bakal – bakal Doktor dan Mak Bidan
 

Pemandangan salah satu laluan di bandar ini
 
Bekerja sebagai jurujual di kaunter pembayaran pasar raya – di sini mereka dibayar gaji

Duit Kidzos yang berjaya diperolehi, seronok setelah bekerja – masa untuk berbelanja
 
Papan tanda salah satu gerai yang menunjukkan barangan boleh dibeli menggunakan duit kidzos atau Ringgit Malaysia 

Papan tanda harga di Restoran makanan segera Marrybrown. Lihat pada Z-ekonomi, kidzanian kena bayar 15 Kidzos dan mereka boleh membuat burger sendiri dan makan burger itu.  

*Petua : Lihat betul papan tanda, jika Z-ekonomi menunjukkan +Kidzos (plus Kidzos), mereka bekerja dan mereka memperoleh duit, jika Z-ekonomi menunjukkan –Kidzos (minus Kidzos), mereka buat perkara terssebut dan membayar untuk mendapat perkara tersebut.
 

Salah seorang kidzanian SK Taman Kosas mencuba membuat burger sendiri. Dengan membayar 15 Kidzos, dia boleh makan burger tersebut selepas membuatnya sendiri. Boleh berbelanja di ‘Shopping Alley’ untuk mendapatkan cendehati Kidzania.
 

Berpeluang menjadi juruterbang Air Asia. Gaji yang diperolehi adalah yang tertinggi iaitu sebanyak 30 Kidzos.

Berpeluang mencuba aktiviti lasak ‘Wall Climbing’, bekerja sebagai DJ radio dan pelakon pentas teater.
Bekerja sebagai jurugambar bebas. Dengan membayar 8 Kidzos, kidzanian akan bekerja sebagai jurugambar bebas, kemudian boleh bawa balik sekeping gambar mereka dengan bingkai Kidzania.
 

Bekerja sebagai sekuriti yang mengagihkan wang.

Bekerja sebagai ejen CSI. Siap dapat kad nama lagi.... kita tangkap orang. Mereka akan diberi kit penyiasatan dan berkomunikasi dengan polis Kidzania dan Ahli Forensik Kidzania.
 

Mendaftar sebagai penuntut kolej Kidzania. Bidang yang ditawarkan adalah bidang Sains Kesihatan, Kewartawanan dan Seni binaan. Kad nama sebagai penuntut kolej akan dikeluarkan.
 

Bekerja sebagai peguam dan hakim (yang hakim memang namanya HAKIM pun) dalam mahkamah dan bekerja sebagai posmen yang menghantar bungkusan ke tempat – tempat yang dialamatkan.

12.00 tgh  
Penat menerokai Bandar Kidazania... masa untuk makan pula. Pihak Kidzania juga menyediakan makanan dan minuman bergantung kepada tempahan. Ini termasuk dalam pakej lawatan.


1.00 tgh

Masa untuk pulang. Kidzanian dengan menaiki kapal terbang Air Asia tiba di Kidzania International Airport untuk kembali ke tanah air tercinta (Keluar dari Bandar Kidzania). Selamat Tinggal Kidzania. KAMI PASTI AKAN KEMBALI.

Wajah – wajah ceria ahli rombongan setelah menerokai Bandar Kidzania .... ada yang rasa tak nak balik pun ada dan ada yang berkata, ‘Cikgu, kalau cikgu buat lawatan lagi ke Kidzania, nak ikut ekk?’. Boleh, dengan syarat markah sains kena POWER.  

KIDZANIA SALAH SATU DESTINASI YANG WAJIB DIKUNJUNGI. PASTI TIDAK AKAN RUGI TETAPI KANAK – KANAK AKAN MENDAPAT PENGALAMAN YANG PASTI MEREKA TIDAK AKAN LUPA SAMPAI BILA – BILA.
 

Antara penaja – penaja Kidzania Kuala Lumpur

1.30 petang
Rombongan terus bergerak ke Pusat Sains Negara yang terletak di Bukit Kiara.

Tiba di Pusat Sains Negara lebih kurang jam 1.45 pm. Kebetulan ada pameran ‘Dinosaur Alive’. Tiket masuk rombongan sekolah RM10.00 seorang. Mahal RM5.00 berbanding tahun lepas.

Kami semua terus ke tingkat 4 untuk menunaikan solat Zohor.

Surau yang terdapat di tingkat 4 Pusat Sains Negara. Kena naik lif sebelah kanan. Amat selesa dan besar ruangnya. Ada juga surau di tingkat 1, tapi agak kecil sedikit.
 
Pintu masuk ke Ruang Pameran Utama Pusat Sains Negara. Melalui satu akuarium besar. Teringat Aquaria KLCC.
 
Di ruang legar luar Pusat Sains Negara. Kebetulan tahun ini merupakan sambutan ulang tahun ke 25 Pusat Sains Negara.
 

Ruang pameran utama Pusat Sains yang menempatkan pelbagai perkara dan aktiviti yang dilakukan secara ‘Hands-on

Kedai Cenderahati di luar Pusat Sains Negara. Di sebelah kedai cenderahati ada kafeteria. Kelihatan ahli rombongan yang kelaparan dan kehausan membeli air dan makanan.

Kebetulan ada pameran ‘Dinasour alive’. Tingkat 2. Ni yang tiket kena RM10 berbanding tahun lepas RM5 sahaja.

4.30 petang 

Masa untuk pulang ke Taman Kosas. Kelihatan wajah ceria ... penat tapi berbaloi melawat 2 tempat lawatan yang rasanya wajib dikunjungi oleh ibu bapa membawa anak – anak.

5.15 petang Alhamdulillah. Selamat kembali ke Taman Kosas.

KITA JUMPA LAGI !!!!

Kembali ke :
Jalan – jalan Malaysia - Intro

4 comments:

  1. Love Julie Cookies? Tell about it in Your #blog now and win cash up to rm700!! ;] more info: http://mohdzulkarnain.says.com/recommendations/julies-blog-2

    ReplyDelete
  2. salam cikgu
    tertarik rasanya nak pegi kidzania tu
    u can write well
    good job! thank u teacher

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  4. Tq..info yg menarik. Jadi panduan utk lawatan sek saya.

    ReplyDelete