Monday 5 April 2010

APRIL FOOL – APAKAH DIA?


1 April, setiap kali tibanya tarikh ini kita perlu lebih... lebih berhati – hati. Ini kerana takut kita akan dikenakan oleh orang – orang yang berada di sekeliling kita. Tidak kira teman, sahabat mahupun ahli keluarga kita sendiri. Takut jadi bahan lawak, adakalanya takut hendak keluar rumah atau kekadang ada juga lawak yang dikenakan kepada kita; kalau kita ini jenis yang cepat terasa; boleh menimbulkan konflik. Ada juga yang mengenakan lawak yang melampau sehingga boleh mencetuskan pergaduhan. Ada yang jenis tidak menghiraukan hari ‘April Fool’ ini. Ya! Lagi bagus sebab ia bukannya mendatangkan apa – apa faedah pun.

Apa sebenarnya hari ‘April Fool’ ini? Penulis ada membuat sedikit rujukan tentang hari ini. Mengapa satu April dan bukannya tarikh – tarikh yang lain. ‘May Fool’ ke, ‘Jun Fool’ ke?.

Sejarah hari ‘April fool’ ini sebenarnya tidak jelas. Ia sebenarnya tidak ada Hari ‘1 April fool’ di dalam kalendar. Berapa laman web menyatakan demikian. Sesetengah orang melihat ‘April fool’ ini berkaitan dengan perubahan musim. Menandakan bahawa 1 April ini sebagai pemisah antara musim sejuk dengan musim bunga.

Ada juga yang menyatakan bahawa hari ini sebagai pemula kepada kalendar baru. Tapi apa pun, ‘April fool’ ini memang tidak boleh disambut atau kita terlibat dengannya kerana ia dibuat di negara – negara barat yang mengalami perubahan musim dan sudah pastinya ia bukan budaya kita.

Berikut merupakan beberapa penjelasan yang ada kaitan bagaimana mulanya ‘April fool’ ini.

Penjelasan pertama :
Dalam budaya kuno, termasuk Orang Roman dan Hindu, tahun baru disambut pada atau sekitar 1 April. Ia hampir dengan berlaku ekuinoks musim bunga (20 Mac atau 21 Mac). Pada abad pertengahan, sebahagian Eropah menyambut 25 Mac, sebagai permulaan tahun baru.


Penjelasan kedua :
Pada 1582, Pope Gregory XIII mengarahkan kalendar baru iaitu Kalendar Gregorian untuk menggantikan Kalendar lama Julian. Kalendar baru menyatakan tahun baru bermula dan disambut pada 1 Jan.


Pada tahun tersebut, Perancis mengubahsuai mengikut kalendar tersebut dan menyambut tahun baru pada 1 Jan. Berdasarkan kepada penjelasan yang popular, ramai orang yang menolak untuk menerima 1 Jan itu, atau tidak hirau akan ia, dan terus menyambut tahun baru pada 1 April. Orang lain mula untuk membuat lawak terhadap tradisi ini, yang mana cuba untuk memperdayakan dan mengatakan bahawa mereka mempercayai sesuatu yang merepek. Kemudian, amalan ini terus tersebar seluruh Eropah.

Namun, terdapat dua halangan dengan penjelasan di atas. Pertama, ia tidak mengambil kira tentang penyebaran ‘April Fool’ ke seluruh negara Eropah. Ini kerana, sebagai contoh, kalendar Gregorian tidak digunapakai di England sehinggalah tahun 1752, tetapi Hari ‘April Fool’ telah pun tersebar pada ketika itu, jika menurut penjelasan di atas.

Kedua, tidak ada bukti yang jelas tentang penjelasan ini, ia hanya tekaan atau agakan semata, dan tekaan itu merebak ke serata tempat.

Penjelasan ketiga :
Penjelasan yang lain tentang asal usul hari ‘April Fool’ diberikan oleh Joseph Baskin, seorang profesor sejarah dari Universiti Boston. Beliau menerangkan bahawa amalan ‘April Fool’ ini bermula semenjak pemerintahan Konstantin, apabila sekumpulan pelawak dan badut istana memberitahu Maharaja Rom bahawa mereka boleh melakukan tugas lebih baik untuk menguruskan empayar. Konstantin, berasa terhibur, dan membenarkan seorang pelawak bernama Kugel untuk menjadi Raja selama satu hari. Kugel mengeluarkan perintah yang dinamakan ‘kemustahilan’ pada hari tersebut, dan kemudian budaya itu menjadi acara tahunan.


Apapun, ia merupakan hari yang serius”, kata Profesor Baskin. Pada waktu itu pelawak dianggap sebagai orang yang bijak. Itu merupakan peranan pelawak memasukkan lawak ke dalam satu – satu perspektif atau pandangan.

Penjelasan keempat :
Catatan lain yang dikatakan paling hampir yang dikenalpasti tentang permulaan tradisi ini ialah ia bermula dalam tahun 1582, di Perancis. Pada tahun tersebut, tahun baru disambut selama lapan hari, bermula pada 25 Mac. Kemuncak sambutannnya ialah pada 1 April. Di bawah pemerintahan Raja Charles IX, kalendar Gregorian diperkenalkan, dan hari sambutan tahun baru diubah kepada 1 Januari.


Walaubagaimanapun, disebabkan dahulu penyampaian berita hanyalah melalui pejalan kaki, ramai orang yang tidak mendapat berita tersebut selama beberapa tahun. Bagi mereka yang agak degil, menolak untuk menerima kalendar baru dan terus menyambut tahun baru pada 1 April. Orang – orang ini digelar sebagai ‘lawak’ oleh orang lain. Mereka dikaitkan dengan perkara – perkara merepek, dan sering dalam keadaan ‘dibodohkan’ atau sering diperkenakan dengan lawak – lawak yang dibuat.

Usikan gurauan ini berterusan, bertukar menjadi tradisi gurau senda pada setiap kali hari pertama bulan April. Tradisi ini menular ke England dan Scotland dalam abad ke 18. Ia kemudian diperkenalkan kepada koloni Amerika kedua – dua Negara United Kingdom dan Perancis. Hari ‘April Fool’ berkembang menjadi festival jenaka antarabangsa, yang mana jenis dan gaya lawaknya bergantung kepada budaya dan negara tersebut.


April Fool’ di negara – negara tertentu

Di Scotland, sebagai contoh, hari ‘April Fool’ sebenarnya disambut selama 2 hari. Hari kedua bertumpu kepada senda gurau yang melibatkan bahagian badan. Ia dipanggil sebagai Hari Berantai (‘Taily Day’). Pemerhatian menyatakan bahawa tanda ‘tendang saya’ akan dilekatkan pada bahagian badan mangsa yang diusik.

Bagi Mexico, Hari ‘April Fool’ ialah pada 28 Disember. Asalnya, hari tersebut ialah hari sedih memperingati kejadian penyembelihan kanak – kanak yang tidak bersalah oleh Raja Herod. Ia berkembang secara beransur – ansur kepada perayaan yang lebih melibatkan senda gurau dan tipu helah.

Orang Perancis memanggil 1 April sebagai ‘Poisson d’Avril’, atau ‘April Fish’. Kanak – kanak kadang kala melekatkan gambar ikan pada bahagian belakang rakan mereka, dan menjerit ‘Poisson d’Avril’ apabila gurauan itu disedari.

Dimaklumkan, terdapat banyak pelbagai budaya mempunyai hari ‘lawak jenaka’ (‘day of foolishness’) mereka sendiri bermula pada bulan April. Orang Roman mempunyai perayaan yang dinamakan Hilaria pada 25 Mac. Dalam kalendar Hindu, ada perayaan Holi, dan dalam kalendar orang Yahudi adanya perayaan Purim. Diharap ia ada kaitan dengan perubahan masa dalam setahun, iaitu perubahan musim daripada musim sejuk ke musim bunga, yang mana memeriahkan lagi sambutan tersebut.

Pemerhatian dibuat mengenai hari ‘April Fool’ di seluruh negara Barat. Amalan termasuk membuatkan seseorang rasa seperti ‘dibodohkan’, membuat sesuatu yang jarang dilakukan; bersenda gurau; dan cuba untuk membuat seseorang mempercayai sesuatu yang merepek.

Senda gurau yang diperlihatkan pada hari ‘April Fool’, adakalanya gurau senda yang ringan, (seperti mengatakan, “Tali kasut awak terbuka!”), adakalanya senda gurau yang melampau. Seperti menetapkan jam penggera rakan sebilik lewat sejam supaya dia terlewat untuk hadir ke sesebuah majlis penting, adalah sesuatu yang biasa. Apa sekali pun senda guraunya, tipu helah selalunya berakhir dengan menjerit kata – kata “April Fool!” kepada mangsa.

Memperlihatkan atau mempertontonkan perkara lawak adalah amalan yang biasa pada hari ‘April Fool’. Kadang kala, lawak yang dikenakan kepada rakan atau saudara mara berlaku sepanjang hari.

Pemerhatian yang dibuat menyatakan bahawa hari ‘April Fool’ hanyalah untuk suka – suka sahaja. Tidak ada orang yang menjangkakan untuk orang membelikan hadiah atau membawa mereka keluar makan di restoran. Tidak ada orang yang akan tidak ke tempat kerja atau sekolah. Ia hanya hari yang mana kita perlu lebih berwaspada, takut – takut terkena dengan senda gurau orang – orang sekeliling kita.

Rujukan : Pautan 1, Pautan 2

No comments:

Post a Comment