Tuesday 13 April 2010

KELAHIRAN BAYI... bah 2

Perkara – perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran menurut lunas – lunas Islam.

# AQIQAH DAN CUKUR JAMBUL #


Hukum : Sunat mu'akkadah (sunat yang amat dituntut untuk dilakukan) (2;b). Ada pendapat yang menyatakan bahawa aqiqah ini wajib (6).

Hadis :
Hadis yang memperkatakan tentang akikah ini ialah Imam Bukhari meriwayatkan daripada Salman bin Amir Al-Dhabi r.a. katanya Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Bersama bayi itu akikahnya, maka tumpahkanlah darah untuknya dan tanggalkan daripadanya perkara yang menyakitkan (iaitu kekotoran dan najis).” (1)

Dari Salman bin ‘Amir Ad-Dhabiy, dia berkata : Rasululloh bersabda :
Aqiqah dilaksanakan karena kelahiran bayi, maka sembelihlah hewan dan hilangkanlah semua gangguan darinya.” [Shahih Hadits Riwayat Bukhari] (4;c)

Terdapat juga hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan selainnya daripada Samrah r.a. katanya : Rasulullah SAW bersabda : Maksudnya :
"Bayi itu tergadai (tergantung) oleh akikahnya, disembelihkan ia pada hari ketujuh, hari itu diberikan nama dan dicukur kepalanya." (1)

Dari Samurah bin Jundab dia berkata : Rasulullah bersabda :
Semua anak bayi tergadaikan dengan aqiqahnya yang pada hari ketujuhnya disembelih hewan (kambing), diberi nama dan dicukur rambutnya.” [Shahih, Hadits Riwayat Abu Dawud, Tirmidzi, Nasa’I, Ibnu Majah, Ahmad, Ad Darimi, dan lain-lainnya] (4;c)

Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud :
Sembelihlah binatang itu atas nama anak yang dilahirkan dan ucapkanlah : Dengan nama Allah, bagiMulah dan kepadaMulah kupersembahkan aqiqah si Fulan atau si Fulanah ini.” (1)

Ini Kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam suka pada yang manis, sebagaimana dalam hadis daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha katanya, maksudnya :
"Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam suka yang manis dan madu." (Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan ad-Darimi) (2;b)

Dari Aisyah dia berkata : Rasulullah bersabda :
Bayi laki-laki diaqiqahi dengan dua kambing yang sama dan bayi perempuan satu kambing.” [Shahih, Hadits Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Ibnu Majah] (4;c)

Dari ‘Amr bin Syu’aib dari ayahnya, dari kakeknya, Rasulullah bersabda :
Barangsiapa di antara kalian yang ingin menyembelih (kambing) karena kelahiran bayi maka hendaklah ia lakukan untuk laki-laki dua kambing yang sama dan untuk perempuan satu kambing.” [Sanadnya Hasan, Hadits Riwayat Abu Dawud, Nasa’I, Ahmad dan Abdur Razaq, dan shahihkan oleh al-Hakim (4/238)] (4;c)

Dari Ibnu Abbas bahwasannya Rasulullah bersabda :
Menaqiqahi Hasan dan Husain dengan satu kambing dan satu kambing.” [HR Abu Dawud] (4;c)

Dari Fatimah binti Muhammad ketika melahirkan Hasan, dia berkata : Rasulullah bersabda :
Cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang miskin seberat timbangan rambutnya.” [Sanadnya Hasan, Hadits iwayat Ahmad, Thabrani dalam “Mu’jamul Kabir”, dan al-Baihaqi dari Syuraiq dari Abdillah bin Muhammad bin Uqoil] (4;c)

Syarat dan pelaksanaan :
Makna akikah dari isegi bahasa bermakna "memutuskan" dan dari segi syarak bermaksud menyembelih kambing atau ternakan lain seperti unta, biri-biri dan kibas buat anak yang baru lahir khususnya pada hari ketujuh kelahiran bayi atau selewat-lewatnya sebelum anak itu baligh. (1)

Mengikut Imam Malik r.a. akikah boleh dilakukan pada bila-bila masa seseorang itu mempunyai kelapangan (1). Tempoh melaksanakan akikah bermula dari bayi telah sempurna lahir daripada perut ibunya sehingga bayi tersebut baligh (5), (6).

Menamakan anak yang baru lahir sering dilakukan seiring dengan amalan akikah dan juga mencukur rambut bayi. (1)

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat. (14)

Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin (14). Sila lihat hadis sumber (4;c)

Bagaimanapun, ulama hari ini menyatakan, emas boleh digunakan bagi menggantikan perak. Bahkan, mengikut Islam juga, pada hari ketujuh akan dilakukan tahnik, jelas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz. (14)

Imam Ibnul Qayyim rahimahulloh dalam kitabnya “Tuhfatul Maudud”, mengatakan bahwa : Imam Jauhari berkata :
Aqiqah ialah “Menyembelih hewan pada hari ketujuhnya dan mencukur rambutnya.
Selanjutnya Ibnu Qayyim rahimahulloh berkata :
Dari penjelasan ini jelaslah bahwa aqiqah itu disebut demikian karena mengandung dua unsur di atas dan ini lebih utama.” (4;c)

Rasulullah SAW menganjurkan supaya anak lelaki diakikahkan dengan dua ekor kambing atau seekor juga memadai (kibas, biri-biri dan sebagainya) yang sempurna sifatnya dan syarat - syaratnya sedangkan anak perempuan memadai diakikahkan dengan seekor kambing sahaja. (1)

Daging binatang yang disembelih untuk akikah itu dibuat jamuan untuk juadah ahli keluarga, jiran tetangga dan saudara-mara terdekat. (1)

Syarat – syarat akikah
a. Umur binatang sembelihan :
- Unta berumur 5 tahun lebih.
- Lembu / kerbau berumur 2 tahun lebih.
- Kambing berumur 2 tahun atau telah bersalin gigi.
- Kibas berumur 1 tahun atau lebih atau telah bersalin gigi.

b. Binatang sembelihan sihat dan tidak cacat.

c. Daging akikah dipotong mengikut sendinya dengan tidak memecahkan tulangnya sesuai dengan tujuan akikah itu sebagai "Fida" (mempertalikan ikatan antara diri anak dengan Allah SWT).

d. Disembelih atas nama anak yang dilahirkan.

e. Tidak boleh berkongsi misalnya beberapa orang berkongsi seekor kambing untuk mengakikahkan anak-anak mereka.

f. Sebaliknya berakikah dengan kambing, tetapi dibolehkan juga berakikah dengan unta, lembu, dan kerbau.

g. Daging aqiqah digalakkan supaya tidak disedekahkan dalam keadaan mentah, bahkan disunatkan supaya dimasak terlebih dahulu dengan sedikit rasa manis. (2;b). Sila lihat hadis.

Perkara, syarat - syarat (a) hingga (f). Rujukan (1).

Hikmah :
Hikmah Akikah (1)
a. Melahirkan rasa gembira atas kelahiran satu jiwa Muslim baru yang sujud menyembah Allah SWT di dunia.

b. Mendekatkan diri anak itu kepada Allah SWT atas akikah yang dilakukan.

c. Mengukuhkan tali persaudaraan sesama Muslim apabila majlis akikah tersebut dihadiri oleh kaum keluarga, saudara-mara dan jiran tetangga.

d. Sebagai tebusan anak tersebut dapat memberikan syafaat kepada ibu bapanya.

e. Menunjukkan tanda syukur kepada Allah SWT atas kurnia-Nya.

f. Menjauhkan anak tersebut daripada segala bahaya dan bencana.

Amalan mencukur rambut mengandungi hikmah khususnya dari segi kesihatan. Menurut Ibn al-Qayyim, amalan ini akan meningkatkan tahap kesihatan anak tadi, membuka selaput kepala dan mempertajamkan daya penglihatan, pendengaran dan deria hidu. (1)


# MENANAM URI / TEMBUNI / PLASENTA BAYI #


Hukum : Harus (11;a)

Dalil Al – Quran atau Hadis : -

Syarat dan pelaksanaan :
Uri orang-orang Islam adalah suci dan dengan itu tidak boleh dibakar. Adalah dinasihatkan supaya pihak berkuasa hospital berusaha menanam uri orang-orang Islam, dan mana-mana orang Islam yang melahirkan anak di hospital dikehendaki membawa balik uri-uri itu untuk di tanam di tempat masing-masing. Uri orang-orang Islam tidak boleh di jual, hukumnya haram. (10)

Tiada sebarang aturan dari segi hukum Syara’ tentang kaedah menguruskan uri. Malah kepercayaan-kepercayaan tentang hubungan di antara uri dengan bayi yang lahir serta tertib-tertib tertentu pada menguruskannya, semua itu adalah kepercayaan yang tidak mempunyai sebarang asas di dalam hukum Syara’. (9)

Namun, sebagai sebahagian daripada anggota badan yang keluar bersama bayi yang lahir, ia wajarlah dilupuskan dengan cara yang baik, agar tidak menjadi busuk apatah lagi dimakan binatang buas seperti anjing. (9)

Membasuh uri tersebut dengan cuka, air asam jawa juga sedikit garam kasar sebagaimana membasuh ikan yang disiang. Tujuannya adalah untuk membersihkan darah yang banyak agar ia tidak busuk dan kemudian ditanam. (9)

Selepas uri dibersihkan, uri kemudian dibungkus dengan kain yang bersih. Selepas itu ia ditanam sekadar tidak boleh digali oleh binatang seperti anjing dan sebagainya. (11;b)

Uri hanya perlu ditanam seperti biasa, bukan mengkafankannya seperti jenazah, dan semua amalan pelik berdasarkan kepercayaan karut-marut masyarakat Melayu yang diwarisi turun-temurun. Seperti meletak paku dan jarum, meletak pensil dan ayat – ayat Al - quran serta seumpamanya adalah amalan yang khurafat dan tidak boleh diikuti kerana bercanggah dengan hukum Islam. (11;c,d)

Hikmah :
Satu peluang yang wajar dimanfaatkan oleh para suami untuk berbakti sebagai sebahagian daripada cara menghargai isteri dan anak. (9)

Rujukan : sila ke bahagian ketiga entri ini.

Sambungan bagi berkhatan dan penyusuan ibu....

No comments:

Post a Comment