Tuesday 13 April 2010

KELAHIRAN BAYI... bah 3 (AKHIR)

Perkara – perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran menurut lunas – lunas Islam.

# BERKHITAN (BERKHATAN) #

Hukum : Ada mengatakan sunat dan ada mengatakan wajib (1). Sila lihat hadis. Ada pendapat ia wajib bagi lelaki dan sunat bagi perempuan (4;d). Sila lihat hadis. Ada pendapat ia wajib bagi kedua – dua lelaki dan perempuan (3;b).

Hadis :
Adapun khitan, wajib hukumnya bagi laki-laki dan mulia (utama) bagi kaum wanita, yaitu tidak wajib, berdasarkan keterangan dari banyak ulama. (4;d)

Dalil utama berkenaan berkhitan ini ialah seperti berikut.
Abu Hurairah, daripada Nabi SAW sabdanya yang bermaksud :
"Fitrah itu lima perkara, ataupun lima bentuk fitrah ialah; berkhatan, mencukur bulu kemaluan (lelaki ataupun wanita), mencabut bulu ketiak, memotong kuku, dan menggunting misai." (1), (7)

Pandangan para ulama dalam memahami hadith di atas terbahagi kepada tiga kumpulan (7) :-
1) Hukumnya sunat bagi lelaki dan wanita. Ia adalah pandangan Imam Malik dalam satu riwayat, Abu Hanafiah dan sebahagian ulama mazhab Syafie.

2) Wajib bagi lelaki dan wanita. Demikian fatwa Mazhab Syafie dan kebanyakan Ulama dan juga pandangan Imam Suhnun anak murid Imam Malik,

3) Wajib bagi lelaki dan hukumnya sunat bagi wanita. Demikian sebahagian ulama Syafie, dan mazhab Hanbali.

Hadis yang mengatakan sunat. Sepotong hadis riwayat Imam Ahmad r.a. daripada Nabi SAW yang bermaksud :
"Khatan itu disunatkan bagi kaum lelaki dan dimuliakan bagi kaum wanita." (1), (4;d)

Al-Khallaf meriwayatkan dengan sanadnya dari Syaddad bin Aus, ia berkata, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
Khitan itu sunnah bagi laki-laki dan mulia (utama) bagi wanita.” (4;d)

Hadis yang mengatakan wajib. Sepotong hadis riwayat al-Zuhri bahawa Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud :
"Bagi sesiapa masuk Islam wajiblah ia berkhitan, sekaliapun ia sudah dewasa." (1)

Dalil tentang wajibnya berkhitan adalah sebuah hadits yang menyebutkan bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda kepada seorang laki-laki yang baru saja masuk Islam.
Artinya : Bersihkan darimu rambut kekafiranmu dan berkhitanlah.” [Abu Dawud No. 356] (4;d)

Khatan wanita
Disebutkan oleh Imam Ahmad daripada Ummu 'Athiyyah bahawa Rasulullah SAW pernah menyuruh seorang wanita yang mengkhitan seseorang supaya tidak memotong keterlaluan dengan sabdanya yang bermaksud:
"Jika kamu mengkhitan maka janganlah kamu berlebih-lebihan kerana yang demikian akan lebih baik bagi wanita dan lebih disukai oleh suami." (1)

Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi setelah membawakan dalil-dalil bagi kumpulan yang mewajibkan berkata, hadith-hadith dalam hal wajib khitan bagi wanita adalah lemah. Justeru khitan adalah wajib bagi lelaki sahaja, dan tidak wajib dan tidak juga sunat bagi wanita. Hanyalah harus bagi wanita, dan digalakkan jika boleh membawa kepada manfaat, dan tidak digalakkan jika sebaliknya. Sila baca lanjut di sini. (7)

Waktu yang wajib bagi laki-laki berkhitan adalah ketika sudah baligh, berdasarkan perkataan Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhu, katanya.
Artinya : Dan mereka (para sahabat) tidaklah mengkhitan seorang laki-laki melainkan setelah dia berusia baligh.”[Bukhari] (4;d)

Rasulullah Berkhatan (7)
Menurut pandangan dan kajian oleh Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya Zadul Ma'ad, pandangan yang paling tepat adalah Rasulullah SAW di khatankan oleh Abd Mutalib pada hari ketujuh kelahiran baginda mengikut kebiasaan Arab. Dan pandangan bahawa Rasululllah SAW dilahirkan dalam keadaaan berkhatan adalah lemah, demikian juga pandangan yang menyatakan bahawa Jibrail as yang mengkhatankan baginda semasa membelah dada baginda SAW.

Syarat dan pelaksanaan :
"Khitan" atau berkhatan (dalam istilah Melayu) bermakna memotong kulit (kulup) yang menutupi kepada zakar (bagi lelaki) dan memotong sedikit hujung kelentit (clitoris) bagi perempuan. (1)

Kebanyakan ulama berpendapat khitan itu patut dilaksanakan ketika anak menghampiri waktu baligh. (1)

Khitan bagi wanita adalah dengan memotong sedikit mungkin bahagian kulit yang terdapat pada klitoris. (1). Sila lihat hadis.

Wajib khitan bagi laki-laki memiliki kemaslahatan yang berhubungan dengan syarat diterimanya shalat yaitu thaharah, karena jika qulfah (ujung kemaluan) itu dibiarkan, maka kencing yang keluar dari qulfah tersebut sisa-sisanya akan tertinggal disitu dan terkumpullah air di qulfah tersebut sehingga bisa menyebabkan rasa sakit waktu kencing. Atau dengan adanya qulfah yang belum dipotong, maka bila ada sesuatu keluar darinya, qulfah itu akan bernajis. (4;d)

Sedangkan bagi perempuan, berkhitan hanya merupakan tujuan yang di dalamnya terdapat faedah, yaitu untuk mengurangi syahwat, ini adalah tuntunan terkait dengan kesempurnaan, bukan untuk menghilangkan rasa sakit. (4;d)

Para ulama telah mensyaratkan tentang kewajiban berkhitan selama dia itu tidak takut terhadap dirinya, karena jika ia khawatir atas dirinya berupa kebinasaan atau sakit, maka hukumnya tidak wajib, karena kewajiban itu tidak menjadi wajib dengan adanya sesuatu yang tidak mampu dilaksanakan (udzur syar'i), atau karena takut akan ada kerusakan atau ada bahaya. (4;d)

Waktu yang wajib bagi laki-laki berkhitan adalah ketika sudah baligh. Sila lihat hadis. (4;d)

Namun kewajiban ini akan gugur bagi orang yang takut mengalami kebinasaan (bila dikhitan). Dan berkhitan di masa kecil sampai usia tamyiz (sebelum baligh) lebih baik, karena akan lebih cepat sembuh dan dia akan tumbuh dalam keadaan sesempurna mungkin. (4;d)

Hikmah :

Antara hikmah berkhatan (1)
a. Boleh membawa kepada kesempurnaan beragama.
b. Membezakan antara orang Islam/muslim dan bukan Islam.
c. Menjaga kesihatan dan mengawal syahwat.
d. Pemeliharaan diri daripada bahaya penyakit.


# PENYUSUAN BAYI #


Hukum : -

Dalil Al-quran atau Hadis :
Firman Allah yang bermaksud :
Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang menyempurnakan penyusuan itu.” (Al-baqarah : ayat 233) (2;c), (8), (12), (13)

Firman Allah yang bermaksud :
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungkannya dan telah melahirkannya dengan bersusah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan.” (Al-Ahqaf : ayat 15) (8)

Syarat dan pelaksanaan :
Susu ibu bermula sejurus selepas kelahiran dan sehingga bayi berumur 2 tahun. Sila lihat dalil Al-quran.

Ia merupakan makanan terbaik untuk bayi terutama sejak lahir sehingga 6 bulan kerana ia mempengaruhi pembentukan fizikal juga mental anak-anak. (13)

Hikmah :
Faedah Penyusuan Bayi dari segi pemakanan dan kesihatan
Susu ibu adalah makanan yang terbaik sekali bagi pembesaran baik semenjak ianya dilahirkan lagi.

1. Susu ibu mengandungi khasiat yang betul, sebaik bayi dilahirkan, susu pertama berwarna kekuningan, ia dikenali sebagai KOLOSTRUM dan mempunyai 3 kali lebih khasiat dan antibodi serta sel darah putih yang tinggi. KOLOSTRUM mampu melawan penyakit ia mampu melawan penyakit seperti cirit birit, bronkitis, eczema dan lelah dan amatlah rugi bagi ibu - ibu yang tidak menyusukan anak-anak mereka di awal waktu kelahiran (2;c), (13). Susu ibu mempunyai antibodi yang utama untuk melindungi bayi daripada jangkitan kuman, virus dan bakteria terutama pada bahagian usus dan paru-paru bayi itu (12). Susu ibu bebas daripada bakteria kerana ia mengandungi antibodi (immunoglobulins) yang bertindak sebagai tembok penghalang pelbagai penyakit sehinggalah bayi dapat membentuk antibodinya sendiri (13).

2. Susu ibu bersih dan dapat menghapuskan bakteria, tambahan pula susu ibu mengandungi DHA dan AA, kandungan DHA dan AA dalam susu ibu adalah yang terbaik berbanding susu buatan. (2;c)

3. Susu ibu dapat menentang penyakit biasa seperti sembelit, lelah dan ekzema, (2;c)

4. Susu ibu tersedia bila - bila masa dan telah disteril secara neutral dan bebas dari sebarang kuman dan bakteria, walaupun diperam berapa lama dalam badan si ibu, susu ini tidak akan basi, (2;c)

5. Mampu meningkatkan kecerdasan bayi dan penumbuhan sel – sel otak sehingga 10-15 kali lebih cepat berbanding mereka yang meminum susu lembu, (2;c)

6. Mencegah dari penyakit rabun malam, (2;c)

7. Mencegah bayi dari mendapat alahan, (2;c)

8. Menggelakkan taun, (2;c)

9. Menggelakkan jangkitan telinga, (2;c)

10. Susu ibu mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Arakidonik (AA) yang berguna bagi penumbuhan sistem otak dan saraf,dan ini tidak terdapat dalam susu tiruan. (2;c), (13)

11. Pemberian susu badan adalah yang terbaik kerana ia sesuai dengan sistem pencernaan bayi. Atas faktor itulah kita dapati bayi yang menyusu badan akan meminum susu lebih kerap berbanding bayi yang meminum susu formula. Hal ini disebabkan susu ibu itu mudah hadam. Ibu seharusnya menyedari seseorang bayi secara fitrahnya tidak dapat menerima makanan yang keras kerana keadaan sistem penghadaman mereka belum mencapai tahap matang. (12)

12. Protein di dalam susu ibu adalah mencukupi untuk pertumbuhan bayi dan perkembangan otak. Protein susu ibu mudah dihadam dan diserap. Apabila susu lembu diberi kepada bayi, kuantiti protein yang dihadam dan serap adalah rendah menyebabkan banyak hasil pecahan protein. Perkembangan otak boleh terganggu jika paras hasil pecahan protein dalam darah adalah tinggi. Susu ibu tidak membebankan ginjal bayi dan ia tidak perlu menyimpan air yang berlebihan. (13)

13. Lemak merupakan sumber utama bagi bayi. Enzim lipase yang terkandung di dalam susu ibu boleh menghadamkan lemak. Kandungan lemak adalah berubah semasa penyusuan ibu iaitu lemak adalah rendah pada permulaan penyusuan (foremilk) dan tinggi pada akhir penyusuan (hindmilk) atau disebut susu akhir. Enzim - enzim dalam susu ibu akan menghadamkan lemak dan ini menyebabkan ia senang dibekalkan kepada bayi sebagai tenaga. (13)

14. Susu ibu juga mengandungi zat besi yang mudah diserap oleh bayi kerana di dalamnya terdapat laktoferin berbanding susu formula. Kandungan vitamin A dan C dalam susu ibu adalah tinggi berbanding susu lembu. (13)

15. Di samping itu, penyusuan bayi dapat membantu mengecutkan rahim, mengurangkan risiko pendarahan berlebihan dan risiko kanser buah dada dan ovari. (13)

Menyusukan bayi dengan susu sendiri dari segi psikologi akan memberi kesan positif pada pertumbuhan dan perkembangan mental.

Kajian melaporkan bayi yang diberi susu ibu 40 peratus lebih cerdas berbanding bayi susu formula. Susu ibu sangat berkesan untuk perkembangan otak bayi kerana terdapatnya kandungan DHA, iaitu sejenis asid lemak yang mampu bertindak meninggikan tahap perkembangan mental bayi. (8)

Kebaikan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar kepada bayi malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. Kajian menunjukkan anak- anak yang berusia sembilan dan lima tahun yang mendapat susu ibu mempunyai IQ sebanyak 12 dan 9 kali lebih tinggi daripada anak yang seusia yang tidak mendapat susu ibu. (13)

Penyusuan itu digalakkan dalam Islam.
Penyusuan susu badan mengandungi hikmah cukup besar kepada ibu dan anak.

Maksud intipati ayat dalam Surah Al-Baqarah ayat 223, ialah satu kewajipan buat ibu menyusui bayi mereka dan seharusnya menyempurnakan hak bayi untuk menikmati dan mendapat kebaikan susu ibu (12). Tempoh penyusuan ibu bagi mereka yang ingin memenuhinya ialah 2 tahun. (13)

Susu ibu juga pengikat kasih sayang antara ibu dan bayi. Dengan belaian mesra, pelukan erat dalam dakapan ibu akan mengalirkan unsur kasih sayang sejati yang tiada taranya antara ibu dan bayi. (12)

Malah, bayi berasa aman, selamat dan harmoni dalam dakapan seorang ibu semasa meminum susu ibu mereka. (12)

Penyusuan badan dapat menyerlahkan lagi naluri keibuan dan menjana ikatan kasih sayang antara ibu dan anak kerana dalam proses menyusu, hormon prolaktin terhasil dan ia merangsang perasaan keibuan. (13)

Indahnya anugerah Allah. Ibu seharusnya bangga dapat menyusukan anak-anak mereka kerana inilah darjat ketinggian seorang ibu yang dianugerahkan Allah yang tidak dikurniakan kepada golongan bapa. (12)

Susu yang diminum oleh bayi mereka menjadi komponen asas proses pembesaran bayi. Disebabkan itulah dalam Islam mewajibkan seorang anak itu sentiasa menghormati dan menjaga ibu mereka sebagai tanda kasih sayang dan terhutang budi membesarkan mereka.
Firman Allah dalam Surah Al-Isra’ ayat 17-23 yang bermaksud:
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang antara kedua-duanya sampai lanjut dalam pemeliharaanmu, maka jangan sekali-kali kamu mengatakan kepada kedua-duanya ‘ah’ dan janganlah kamu membantah, menengking dan menyergah mereka dan ucapkanlah perkataan yang mulia.” (12)

Hikmah Allah menggalakkan penyusuan ibu yang lengkap bagi menjamin keberterusan generasi berkualiti. Sejajar dengan firmanNya yang bermaksud :
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung hingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun." (Luqman : 14). (13)

Artikel berkait penyusuan bayi : Beberapa fakta mengenai susu badan

Rujukan :
(1) Buku Hidup Bertakwa, Al Ustaz Hj. Ismail Kamus
(2) iluvislam (2;a), (2;b), (2;c)
(3) ustazazhar (3;a), (3;b)
(4) almanhaj (4;a), (4;b), (4;c), (4;d)
(5) ilmudanulamak
(6) ahkam
(7) zaharuddin
(8) mindamadani
(9) saifulislam
(10) usim
(11) baheis islam (11;a), (11;b), (11;c), (11;d)
(12) hmetro
(13) ikim
(14) utusan online

No comments:

Post a Comment