Tuesday 19 January 2010

Bosannya... apa nak buat ni.

Luahan atau kata-kata itu mudah terkeluar daripada mulut seseorang atau bagi mereka-mereka yang ‘wajib’ bercuti panjang (sebab memang kena cuti) terutama yang terlibat dengan sekolah dan institut pengajian tinggi.

Golongan yang terlibat terutamanya murid-murid sekolah dan pelajar-pelajar institut pengajian tinggi. Tidak terkecuali juga bagi golongan yang sudah biasa dengan rutin harian bekerja kuat dan tiba-tiba kena pula cuti panjang daripada bekerja atas urusan-urusan tertentu.

Kalau tidak difikirkan serta tidak membuat perancangan yang rapi untuk memenuhi masa cuti tersebut, takut nanti ‘tekanan’ akan menguasai diri. Kalau dilayankan perasaan bosan itu nanti ‘tekanan’ itu nanti akan mengarah kepada sesuatu yang tidak baik. Baik kita mencegahnya.

Jadi, apa nak buat. Pertama sekali kita mesti bertenang, tarik nafas panjang-panjang dan lepaskan secara perlahan-lahan, agar cukup oksigen dibekalkan kepada otak kita dan kemudian kita boleh berfikir dengan baik, tenang dan waras.

Lain orang lain caranya dan aktivitinya untuk memenuhi masa yang terluang itu. Aktiviti mesti bergantung kepada minat, hobi, kemampuan, galakan luar, dan lebih-lebih lagi aktiviti itu mesti memberi faedah kepada diri kita.

Sebahagian antara aktiviti-aktviti yang boleh dilakukan (mana-mana yang difikirkan sesuai) :

- Pergilah ke mana-mana.
Pasti melibatkan destinasi dan kos. Tidak kiralah ke mana kita pergi dan bergantung kepada kos, bergantung kepada sumber kewangan kita, asalkan kita keluar rumah. Tengok dunia luar dan bak kata pepatah, “Jauh perjalanan, luas permandangan, tambah pengetahuan”. Ibu bapa boleh bawa anak-anak ke tempat yang menarik seperti sungai, pantai, taman permainan, tempat-tempat yang ada haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang berwarna warni. Pihak sekolah mungkin boleh adakan lawatan ke tempat-tempat tertentu.

- Membaca.
Aktiviti ini adalah antara yang ramai orang suka lakukan dan mungkin yang paling popular. Bahan bergantung kepada seseorang, ada yang suka baca novel, buku cerita, surat khabar dan sebagainya.

- Membeli-belah dan makan bersama.
Aktiviti ini tidak semestinya memerlukan duit yang banyak, kita mungkin boleh hanya melakukan ‘window shopping’ atau mungkin menemani teman untuk membeli belah. Sekurang-kurangnya kita boleh memberi pendapat tentang sesuatu barangan yang hendak dibeli oleh teman kita. Makan di luar terutama bersama keluarga ialah aktiviti yang boleh mengeratkan silaturrahim antara ahli keluarga dan juga teman-teman. Tapi ini tidak boleh selalu sebab takut nanti duit habis. Kalau tidak pun kita pergi membeli belah barang-barang keperluan rumah... jom pi Tesco.

- Mencuba sesuatu yang baru.
Untuk ini kita perlu sumber maklumat. Sama ada daripada buku, internet, atau daripada teman-teman. Contohnya kalau kita tidak tahu masak tapi kita ingin mencuba aktiviti memasak dan terasa ingin lakukan. Seronok kalau mencuba sesuatu yang baru ini sebab kita tidak menjangka perkara apa yang bakal kita hadapi dan pasti ia menambah catatan pengalaman dalam kehidupan kita dan hidup kita menjadi lebih bernilai. Dan kekadang kita terkejut dengan hasilnya. Mungkin bakat terpendam akan menjelma tanpa disangka-sangka.

- Bersukan atau bersenam.
Ini bergantung kepada kebolehan kita dan minta kita. Ada yang suka pergi ke gim untuk bersenam, berbasikal, main boling, berjoging dan sebagainya. Terpulang kepada anda.

- Melibatkan diri dengan aktiviti persatuan dan komuniti.
Terlibat dengan komuniti boleh menambahkan teman-teman sekeliling dan sekurang-kurangnya komuniti sedar akan kewujudan kita. Janganlah asyik terperap saja di rumah. Secara tidak langsung boleh bertukar-tukar fikiran dan menambah ilmu di dada.

- Menonton.
Aktiviti ini boleh dilakukan di rumah atau di luar. Tapi ramai yang suka menonton di panggung wayang. Tapi kalau lebih seronok kalau menonton cerita yang kita suka di rumah bersama keluarga, boleh mengeratkan silaturrahim dan boleh gelak ketawa bersama. Boleh tonton wayang tapi jaga diri baik-baik dan jaga tatasusila kita.

- Berinternet.
Sekarang amat popular dengan laman web sosial seperti facebook yang mana boleh membuatkan kita dudduk depan komputer berjam-jam. Ingat! Jangan sampai lalai tunaikan kewajipan solat!. Macam-macam permainan atas talian dan pelbagai lagi aktiviti yang boleh kita buat dengan adanya internet. Mencari pelbagai maklumat untuk menambah pengetahuan. Tapi jangan sampai melayari perkara-perkara yang tidak berfaedah.

- Menggandakan aktiviti keagamaan.
Bagi kita orang Islam, kita boleh memenuhi masa dengan membuat dan menggandakan aktiviti yang boleh menambahkan pahala kita seperti membaca Al-Quran, berzikir, membuat solat sunat, berpuasa, menghadiri ceramah dan kuliah agama. Ini semua untuk bekalan kita di akhirat kelak, Insyaallah.

Apapun semua ini terletak pada diri kita. Kalau fikir kita masih malas untuk membuatnya, tepuk dada tanya selera. Tak kan kita hendak biarkan masa yang berlalu tanpa kita berbuat apa-apa yang berfaedah dan menambahkan ilmu yang sedia ada. Jangan merewang tidak tentu pasal dan jangan pula melakukan aktiviti yang memudaratkan diri kita.

No comments:

Post a Comment