Monday 21 June 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 4 akhir)

PUSAT BANDAR DUNDEE – APA YANG MENARIK

Entri kali ini lebih banyak gambar. Penulis saja untuk memaparkan gambar – gambar yang diambil sekitar Pusat Bandar Dundee yang disusun mengikut nama jalan. Jalan – jalan ini merupakan kawasan – kawasan laluan yang biasa penulis gunakan sekiranya ber’peleseran’ di sini atau jika ada urusan – urusan tertentu.

Jalan Westmarketgait
Jalan yang paling dekat dengan rumah penulis. Di jalan ini adanya balai polis, hotel Travelodge – hotel ala – ala Seri Malaysia dan Stesen Minyak Shell. Jalan ini agak sibuk kerana ia merupakan jalan utama untuk ke tempat – tempat lain.





Jalan Meadowside
Jalan yang tidak kurang sibuknya kerana merupakan jalan untuk ke pusat bandar. Pejabat pos terletak di jalan ini. Di hujung jalan adanya perhentian bas, tempat tarikan pelancong iaiitu Galeri Seni dan Muzium McManus dan juga sebuah sekolah yang dikenali sebagai Sekolah Tinggi Dundee.






Jalan Reform
Letaknya restoran makanan segera seperti McDonald dan juga Kafe Kopi Costa, kedai gambar, kedai – kedai kebajikan atau ‘charity shop’ – kedai yang menjual barang – barang terpakai hasil sumbangan orang ramai yang mana sebahagian daripada duit hasil jualan barang masuk tabung kebajikan. Jalan ini terus menuju ke Caird Hall.





Caird Hall
Lokasinya di tengah – tengah Pusat Bandar Dundee. Caird Hall menjadi lokasi pelbagai program dan juga aktiviti dan antaranya ialah Majlis Konvokesyen Universiti Dundee. Datarannya juga sibuk dengan pelbagai aktiviti dan keraian antaranya lokasi membuat persembahan, demonstrasi, pasar petani dan sebagainya. Lokasi strategik untuk ‘membuang masa’ dan bersantai. Terdapat pintu masuk ke pusat membeli belah Overgate dan juga PRIMARK.





Jalan Nerthergate dan Jalan High
Jalan utama laluan bas Bandar Dundee seperti Travel Dundee dan Stagecoach. Terdapat banyak perhentian bas ke pelbagai destinasi di sekitar Dundee. Terdapat sebuah jam besar yang menjadi rujukan masa yang utama oleh warga Dundee yang merupakan sebahagian daripada bangunan gereja yang besar di sini.




Jalan Seagate
Jalan menuju ke Stesen Bas Utama Dundee – ala – al Pudu Raya yang terletak di hujung jalan ini. Laluan utama penulis untuk ke sebuah kedai Cina, Matthew’s Foods terletak di jalan Gellatly yang menjual barang – barang dari Asia. Banyak barang – barang Malaysia juga boleh diperoleh di sini.




Jalan Murraygate
Jalan raya yang dulu menjadi laluan utama keretapi iaitu TRAM. Tapi kini tidak lagi dan kini ia menjadi kawasan perniagaan yang sibuk, dengan pelbagai kedai yang menawarkan pelbagai produk seperti kedai – kedai telefon bimbit, Tesco, kedai – kedai menjual pakaian berjenama, pusat membeli belah M & S, kedai – kedai menjual barangan elektronik, kedai – kedai yang menjual permainan video dan sebagainya. Jalan menuju ke pusat membeli belah Wellgate.





Lihat video di bawah yang diambil daripada Youtube mengenai Dundee dan persekitarannya :



Sumber rujukan : locate-dundee, dundeecity discoveryoverview, dundeecity, ukattraction, rpasmith, west-adamston-farmhouse, cityquay

Akan bersambung siri ke – 7 ‘Dundee Sebuah Kisah’ selepas ini...

Pautan berkait :
Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 1)
Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 2)
Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 3)

No comments:

Post a Comment