Tuesday 15 June 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 1)

DUNDEE - ‘City of Discovery


Dundee, “the City of Discovery”, merupakan sebuah bandar yang moden terletak di muara sungai Tay pada bahagian timur susur pantai Scotland dengan populasi dianggarkan 142,000 orang. Aberdeen dan Edinburgh terletak sejam perjalanan dengan memandu dan satu setengah jam perjalanan ke Glasgow.

Permandangan dari Fife : Jambatan Sungai Tay yang menghubungkan Dundee dengan Fife menyeberangi Muara Sungai Tay.

Dundee adalah stesen utama keretapi “East Coast UK”, mempunyai jaringan lebuh raya yang sangat baik, lapangan terbang yang mempunyai perkhidmatan penerbangan terus dari Belfast, Birmingham dan Bandaraya London dan juga mempunyai pelabuhan kapal pelayaran.

Di mana sahaja di Dundee, mengambil masa hanya maksimum 20 minit untuk memandu melalui bandar. Perjalanan ke tempat kerja di luar kawasan Dundee seperti di Perth, St Andrews dan Carnoustie hanya mengambil masa tidak lebih 30 minit.

Dundee mempunyai lapangan terbangnya sendiri yang terletak dua batu dari Pusat Bandar Dundee. Ia menghubungkan Lapangan Terbang Bandar raya London, dengan penerbangan empat kali seminggu termasuk pada hujung minggu ditawarkan oleh ScotAirways.

Terdapat juga penerbangan terus dari Birmingham dan Belfast dioperasikan oleh Loganair dengan kerjasama Flybe.

Dundee juga mempunyai stesen keretapi yang mana merupakan destinasi persinggahan Laluan Susur Pantai Timur (‘East Coast Mail Line’), disediakan oleh pengendali operator Scotrail, Virgin dan GNER, dengan jaringan antara bandar menghubungkan London dengan 6 jam perjalanan. Sebarang maklumat mengenai perkhidmatan keretapi sila layari thetrainline.

Jaringan jalan raya memang baik dari Dundee, dengan lebuh raya dua hala bagi sebuah pusat bandar dengan populasi yang besar.

Jarak antara Dundee dengan bandar – bandar besar seperti Aberdeen – 67 batu mengambil masa 1 jam 31 minit, Edinburgh – 60 batu mengambil masa 1 jam 10 minit, Glasgow – 85 batu mengambil masa 1 jam 40 minit, Birmingham – 371 batu mengambil masa 6 jam 27 minit, Hull – 315 batu mengambil masa 6 jam 20 minit, Manchester – 292 batu mengambil masa 5 jam 9 minit dan London – 486 batu mengambil masa 8 jam 32 minit.

Peta United Kingdom dengan bandar – bandar besarnya

Dundee merupakan bandar yang menerima cahaya Matahari paling banyak dibandingkan dengan bandar – bandar Scotland dan kawasan hijau yang menawarkan kehidupan berkualiti yang tiada tandingannya. Menawarkan pelbagai flora yang boleh menarik perhatian mereka, dengan populasi flora sebanyak 640,000 jika memandu berulang – alik dalam masa 60 minit.

Industri yang bertumbuh pesat termasuk bioteknologi, media digital dan juga perkhidmatan pelanggan. Dengan jumlah seramai 4000 orang saintis, berasal daripada 52 buah negara, yang bekerja di sini terutama di Universiti Dundee, menjalankan pelbagai kajian yang signifikan seperti dalam bidang diabetes, kanser dan neurosains.

Merupakan nadi media digital, hebat dalam industri permainan komputer dan video yang mana separuh daripada firma permainan komputer dan video Orang Scotland ini berpangkalan di Dundee. Bandar ini telah menghasilkan komuniti pereka cipta muda permainan komputer dan video yang mana ramainya menuntut di Universiti Abertay Dundee.




Dengan dua universiti yang boleh dibanggakan – Universiti Abertay Dundee dan Universiti Dundee, yang merupakan pusat pengajian peringkat lepas tinggi dan juga pusat latihan perguruan dan pendidikan. Dundee adalah bandar penuntut bagi Scotland yang mana kebanyakannnya mengikuti pengajian secara sepenuh masa dengan nisbah 1 : 7 dengan penduduk di sini, jika dibandingkan dengan bandar – bandar yang lain. Dengan pertumbuhan pesat beberapa syarikat yang terlibat dengan teknologi, ini membentuk hubungan kuat antara bidang akademik dan industri.


Terdapat satu pusat pendidikan akademi Islam dan Bahasa Arab yang dipanggil sebagai Institut Al-Maktoum yang mempromosi bidang akademi yang cemerlang beserta menyumbang kepada komuniti ke arah kefahaman lebih memahami Islam, menjadi sebahagian daripada integrasi Bandar Dundee dan komunitinya. Ia juga mempromosi Dundee sebagai pusat kecemerlangan dalam pengajian Bahasa Arab dan Islam. Institut ini aktif melahirkan bakal – bakal sarjana dan cendekiawan – sama ada dalam Scotland atau United Kingdom atau sarjana pada peringkat antarabangsa – dalam bidang Pengajian Islam.


Kolej Dundee juga merupakan salah satu institusi pendidikan terbesar, dengan penuntutnya mencecah seramai 20,00 orang. Ia menawarkan kursus- kusrsus seperti pengurusan perniagaan, teknologi elektronik dan mekanikal, pembinaan dan kejuruteraan, teknologi maklumat, media dan pelancongan.

Dundee juga merupakan pusat untuk Kesenian dan Kebudayaan. Sebahagian besar tempat lawatan merupakan pemenang anugerah seperti Pusat Kesenian Kontemporari Dundee, Teater Rep Dundee dan Pusat Sains “Sensation” dan juga terdapat banyak restoran dan kafe.

Dundee mempunyai kemudahan sukan yang bertaraf antarabangsa seperti pusat sukan antarabangsa, arena ais dan dua pasukan bola sepak dalam liga Scotland iaitu Dundee United dan Dundee FC.

Selain itu, Dundee juga menawarkan pelbagai tarikan seperti teater, museum, galeri, pusat membeli belah, dan kawasan yang mempunyai pelbagai barangan peruncitan. Terdapat banyak sekali kemudahan – kemudahan santai dan Dundee merupakan pusat utama sukan golf, terdapat beberapa lapangan sukan golf yang popular seperti Lapangan Golf St Andrews, yang hanya terletak di seberang sungai Tay.

Dari segi kemudahan kesihatan, terdapat GP (‘General Practioner’) atau di Malaysia kita panggil sebagai klinik kesihatan, yang mana satu bagi setiap kawasan mukim. Selain itu ia mempunyai sebuah hospital iaitu Hospital Ninewells yang mana ia bertaraf antarabangsa yang mana merupakan antara hospital yang dilengkapi dengan peralatan perubatan tercanggih di Scotland ini dikendalikan oleh NHS Tayside, UK.

Kos kehidupan di Dundee dikatakan lebih murah berbanding bandar – bandar Scotland yang lain dan secara purata 16 peratus lebih murah berbanding tempat – tempat lain di United Kingdom.

Bersambung bahagian 2 untuk 'Tempat - tempat Tarikan Pelancong Sekitar Dundee

Pautan berkait :
Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 2)

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 6 (bah 3)

No comments:

Post a Comment