Thursday 22 April 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 4

Masjid, Makanan dan Kedai Halal, Orang Melayu dan Produk Malaysia

Masjid di Dundee

Kita kalau berada di perantauan, duduk luar negara ni, antara perkara utama yang mula – mula dibuat ialah mencari masjid. Bila jumpa masjid, Insyaallah ada insan yang akan membantu kita. Sebab kita akan berjumpa dengan ‘saudara – saudara’ seagama Islam. Itu yang terjadi kepada penulis sekeluarga. Semasa penulis tiba di sini dulu, waktu itu ialah pertengahan bulan Ramadhan. Penulis sekeluarga disambut oleh pelajar senior dan kemudian dia memaklumkan bahawa Masjid memang depan tu ajer, amat berdekatan dengan tempat tinggal penulis. Memang dekat.

Setelah selesai menghantar isteri dan anak – anak di rumah, terus penulis ke masjid. Alhamdulillah, kebetulan memang masjid buat iftar dan ada seorang insan menawarkan diri untuk membantu. Namanya Amar, berasal dari Iraq. Menumpangkan penulis pergi Tesco berdekatan untuk membeli sedikit barangan keperluan harian, meminjamkan penulis periuk untuk memasak dan membungkuskan penulis sedikit makan iftar untuk isteri dan anak – anak berbuka puasa. Alhamdulillah, Allah telah memudahkan urusan penulis dalam keadaan penulis yang masih tidak tahu apa – apa, ‘blur’ bila tiba di sini.

Di Dundee, terdapat tiga buah masjid. Pertama, ialah Masjid Utama Dundee yang memang terletak berdekatan dengan rumah penulis. Masjid ini diuruskan oleh Persatuan Masjid Utama Islam Dundee. Daripada pemerhatian penulis, ahli jemaah pengurusan masjid ini majoriti terdiri daripada orang – orang Pakistan yang telah lama bermaustatin di sini.



Masjid Utama Dundee yang terletak di Miln Street, Dundee

Masjid ini berpindah dari lokasi asal di Hilltown pada tahun 2000. Sila klik di sini untuk ke laman web Masjid Utama Dundee. Selain itu terdapat dua lagi masjid yang agak kecil iaitu di Victoria Road dan Dura Street (rujukan : klik di sini).

Sedikit latar belakang mengenai orang Islam di Dundee. Secara amnya, di United Kingdom bilangan orang Islam adalah seramai 1.6 bilion orang (2.8%) daripada jumlah keseluruhan 58.8 bilion penduduk (rujukan : klik di sini dan di sini) dan menjangkau 61 juta orang pada pertengahan 2008.

Penduduk Scotland dianggarkan seramai 5,168,500 juta orang pada tahun 2008 (rujukan klik di sini atau di sini), dan penduduk Islam adalah seramai 42,557 orang iaitu 0.8% (rujukan klik di sini), yang mana terdiri daripada Orang Arab, Orang Pakistan, Orang Turki, Orang Afrika, Orang Asia dan Orang India Muslim. Secara tradisinya, ramai Orang Islam Scotland mempunyai kaitan dengan Orang Pakistan, India dan Bangladesh (rujukan klik di sini). Ketiga – tiga etnik ini membentuk seramai lebih kurang 57,000 orang yang mana Orang Pakistan pada pertengahan 2008 dianggarkan 40,000 orang, Orang India 15,000 orang dan Bangladesh seramai 2,000 orang; 0.63%, 0.30% 0.04% = 0.97% (rujukan sila klik di sini). Bahagian Glasgow dan Strathclyde mempunyai paling ramai Muslim yang dianggarkan seramai 30,000 orang (rujukan klik di sini).

Penduduk di Dundee, yang dikenali sebagai ‘City of Discovery’ mempunyai penduduk seramai 150,000 orang (rujukan klik di sini). Dundee mempunyai seramai lebih kurang 3000 orang yang menganut agama Islam yang merupakan 2% daripada keseluruhan penduduk Dundee (rujukan klik di sini dan di sini).


Makanan dan Kedai Halal


Masa mula – mula sampai di sini dulu, bulan September 2008, kedai halal dan restoran makanan halal menjadi antara agenda utama penulis.

Restoran halal perlu dikenalpasti memandangkan kami orang baru, pertama kali ke luar negara dan perlu mengambil masa untuk ‘settle down’. Sekurang – kurangnya boleh dibeli ala- ala seperti restoran mamak di Malaysia. Dapur pun belum ada barang sebelum penulis kenal pasti kedai – kedai runcit yang berdekatan yang boleh diperoleh bahan – bahan mentah. Tapi sangkaan penulis meleset. Tidak ada restoran yang mudah dijumpai ala – ala mamak. Yang penulis jumpa ialah kedai – kedai kecil halal yang menjual kebab, burger dan pizza dimiliki oleh orang Pakistan atau Arab.

Pengalaman pertama yang penulis ingat ialah apabila penulis membeli kebab di salah sebuah kedai kecil tersebut, lokasinya di Hilltown, bila diperhatikan harga memang terkejut sebab makanan dibeli pada harga £5.00 ke atas. Boleh tahan mahalnya. Bila dibuat tinjauan, memang harganya sekitar itu atau lebih. Kesimpulan dibuat, harga makanan di sini memang mahal jika dibanding di Malaysia. Lepas ni kena memastikan dapur berasap sentiasa kerana bahan – bahan mentah memang dijual murah.

Kedai halal yang penulis maksudkan ialah kedai yang menjual ayam halal dan daging halal. Pada awal ketika penulis sampai di sini, kedai halal yang menjual daging halal ialah Al-Noor terletak di Blackness Road dan Bismillah yang terletak di Hilltown. Satu sebelah Timur dan satu sebelah Barat kalau dari tempat tinggal penulis. Kalau berjalan kaki makan masa 15 minit juga. Jadi kalau nak pergi beli ayam tu kena beli sekali banyak sekali pergi dan kena ada rutin mingguan.

Tapi Alhamdulillah, sejak awal tahun 2009, ada dua buah kedai halal yang memang berdekatan dengan rumah penulis. Satu Juruselam dan satu lagi Global. Juruselam menjual daging mentah segar dan Global jual daging yang dibekukan. Kedai Global jual menjual barangan runcit. Jadi tak perlu penulis pergi jauh – jauh lagi. Harga ayam di sini, £2.25 sekilogram. Sini kalau beli ayam, beli bahagian kakinya sahaja adalah lebih murah berbanding kalau beli ayam seekor. Harga £5.00 tiga pasang kaki sama harga dengan seekor ayam. Daging pula terutamanya daging lembu boleh diperoleh dengan harga £8.25 sekilogram. Kalau tukar duit Malaysia memang mahal.



Kedai Juruselam yang menjual daging halal dimiliki oleh Orang Arab, bersebelahan dengan Masjid Utama Dundee


Orang Melayu di Dundee

Alhamdulillah, hari kedua penulis berada di bumi Dundee, penulis dipertemukan dengan orang Melayu Malaysia. Kebetulan pada keesokan harinya mereka bakal mengadakan usrah mingguan.

Setahu penulis, memang ramai orang Melayu – Malaysia di luar negara terutamanya di United Kingdom ini. Sebelum datang ke sini pun penulis sudah tahu tentang kewujudan Komuniti Melayu di sini melalui laman web mereka.

Komuniti Melayu di sini tidaklah ramai jika dibandingkan dengan komuniti Melayu – Malaysia di London, England dan Edinburgh. Scotland. Bagus juga tidak ramai, boleh kenal semua orang. Sekurang – kurangnya bila ada kesempatan berkumpul dalam satu – satu majlis, bolehlah kita berborak tentang isu – isu tertentu dalam bahasa kita sendiri.


Komuniti di sini agak aktif, banyak juga diadakan majlis – majlis semata – mata mengambil peluang yang sedia ada, masa dan kelapangan merapatkan ukhuwah antara masyarakat Melayu terutamanya di Dundee ini. Semua keraian dan majlis diadakan secara gotong royong dan penyediaan makanan secara ‘Pot luck’ (makanan sumbangan setiap keluarga). Terserlah semangat tolong – menolong dan bantu membantu antara satu sama lain. Antara majlis yang diadakan ialah seperti :

# Usrah berkumpulan
# Sambutan Ihya’ Ramadan
# Tadarus Al-quran sempena bulan Ramadan
# Takbir raya dari rumah ke rumah
# Majlis Sambutan Aidilfitri
# Majlis Sambutan Aidiladha
# Majlis Sambutan Maulidur Rasul
# Majlis sambutan pengantin baru
# Majlis Akikah
# Keraian seperti Barbeque dan Sambutan warga baru KMD
# Aktiviti riadah seperti futsal, berenang, badminton dan lain - lain
# Menganjurkan lawatan sekitar Scotland, United Kingdom dan Eropah.

Komuniti Melayu Dundee atau singkatannya KMD boleh dihubungi melalui laman web mereka iaitu di melayudundee. Dalam laman web itu juga mempunyai panduan, persediaan kepada mereka yang bakal ke luar negara terutamanya di United Kingdom ini.


Selain itu, komuniti Islam – Malaysia disatukan di bawah satu ukhuwah, apa yang dipanggil sebagai Lingkungan Orang – orang Islam Malaysia di Scotland atau ‘Malaysian Muslim Circle of Scotland’. Sila layari laman web mmsc-scotland untuk maklumat lanjut.


Produk Malaysia

Jangan terkejut kalau ada sos cili Malaysia di sini. Di sini terdapat beberapa buah kedai yang menjual barang – barang mentah Asia. Antaranya yang paling popular dan sering dikunjungi oleh penulis dan juga orang – orang Malaysia di sini ialah Matthew’s Foods. Ini juga merupakan antara kedai yang terawal diperkenalkan oleh orang Melayu Malaysia kat sini kepada penulis.

Kedai ini menjual barang – barang mentah seperti kedai runcit di Malaysia seperti ikan dan makanan laut yang lain (tapi telah dibekukan terlebih dahulu), sayuran, air minuman, rempah – ratus, makanan segera, buah – buahan, barangan peralatan dapur dan sebagainya.




Di sini antara barangan tempatan Malaysia yang diimport dari Malaysia yang boleh didapati ialah seperti air kotak kacang soya, milo Malaysia, sos maggi Malaysia, kicap kipas udang Malaysia dan lain – lain lagi. Terbaru kedai ini ada menjual belacan Malaysia yang dibuat di Pulau Pinang dan juga durian.


Jadi dengan adanya beberapa produk Malaysia yang boleh didapati di sini, terubat sikit rindu penulis terhadap negara tercinta Malaysia.

bersambung untuk siri yang seterusnya...

Monday 19 April 2010

SELAMAT DATANG PUTERIKU...bah. 2

Alhamdulillah, puteriku beransur pulih daripada demam kuningnya. Hari Jumaat hari tu 16 April 2010, bawa puteriku ke Neonatal Unit di hospital buat pemeriksaan. Puteriku masih kuning tapi sudah berkurangan. Daripada bacaan aku di internet, bayi yang mengalami kuning akan kurang menyusu dan kurang nyahtinja. Tapi puteriku Alhamdulillah dia sebaliknya. Harapanku agar dia cepat sembuh Amin.

Tak habis lagi cerita di hospital. Di sini bayi yang dilahirkan tidak terus dibersihkan seperti di Malaysia. Sejurus selepas kelahiran bayi akan terus diangkat dan diletakkan di atas perut ibunya. Ini adalah kerana di sini ada polisi ‘skin to skin contact’ antara ibu dan anak yang yang mana berdasarkan kajian, ini dikatakan merapatkan hubungan naluri antara ibu dan anak.

Berbanding di Malaysia, bayi akan dibersihkan ‘luar dan dalam’ dan kemudian dibedung dan barulah diberikan kepada ibunya.

+++++
Sedikit maklumat tentang ‘skin to skin contact, the baby and the mother’. Sentuhan kulit ke kulit membantu mengeratkan hubungan antara bayi dan si ibu dan juga boleh memberi keselesaan bayi apabila bayi menangis. Sentuhan juga memainkan peranan yang amat penting dalam perkembangan emosi dan tumbesaran bayi.

Kajian menunjukkan, bahawa sentuhan kulit ke kulit antara bayi dan ibu yang berlaku dengan lebih lama sejerus selepas bersalin mempunyai faedah kesihatan bagi kedua – dua ibu dan bayi. Bayi yang dipegang lebih kerap dan lebih lama pada kulit ibu lebih mudah menyusu dan penyusuannya lebih lama.

Bayi amat suka jika ibu bapa sentiasa dekat di sampingnya, bercakap dengan dia, dukung dan peluk dia. Ini boleh membantu ibu bapa lebih yakin dan ini boleh membantu bayi permulaan emosi yang amat baik kerana bayi rasa disayangi. Bayi yang mempunyai hubungan yang baik dan sentiasa berasa selamat di samping ibunya akan membesar menjadi kanak – kanak yang lebih yakin dan kurang mengalami masalah kesihatan mental.

+++++

Selepas beberapa ketika, baru bayi akan ‘dbersihkan sedikit’ dan kemudian diletakkan ke tempat khas bayi. Sementara isteriku ‘dibersihkan’ oleh bidan dan pembantunya. Pada waktu ini aku mengambil kesempatan mengiqamahkan puteriku.

Sebelum dipindahkan ke wad ibu bersalin yang berdekatan, kami disediakan sedikit minuman panas dan sedikit kudapan. Setelah selesai semua, aku pulang ke rumah pada malam itu juga kerana memikirkan anakku yang dua lagi yang dijaga oleh jiranku. Harapnya esok isteri dan puteriku boleh ‘discharge’ dari hospital. Namun puteriku, apa yang telah diceritakan sebelum ini, mengalami kuning dan isteriku perlu berada di hospital selama 4 hari 3 bagi membolehkan puteriku menjalani fototerapi.

Bila puteriku balik ke rumah malam Jumaat yang lalu, bermula semula episod 4 tahun lepas. Kena berjaga malam menemani isteri menjaga bayi. Bak kata kakak iparku, “Wah, nanti meriahlah yer kat rumah nanti!”. Namun itulah pengalaman dan seni menjadi ibu bapa. Susah nak dapat ni. Bagi aku, pasti sibuk kerana perlu melayan karenah dua lagi anakku dan juga membantu isteriku berpantang. Lepas ini, rutinnnya ialah mandikan bayi, susukan bayi guna botol, tukar ‘lampin’ bayi – walaupun sekarang guna lampin pakai buang, mandikan bayi, pakaikan baju bayi, tidurkan bayi dan lain – lain bersangkutan dengan bayi.

Tangisan bayi mula kedengaran dalam rumahku. Macam kekok pula sebab kena ‘recall’ balik tentang beberapa perkara tentang pengurusan bayi. Kena cepat ‘recall’ sebab sekarang ni isteriku tengah cuti belajar 3 minggu. Sebab lepas ni aku kena lebih uruskan ketiga – ketiga anakku. Isteriku kena gigih berusaha dalam pengajiannya. Lebih – lebih lagi anakku akan bermula nurseri semula pada 19 April 2010. Ini akan lebih menguji kesabaran dan ketabahanku sebagai suami dan ayah. Berikanlah aku kekuatan Ya Allah!.

Bangun malam merupakan kewajipan bagi semua ibu bapa yang mempunyai bayi yang baru lahir. Bagi bayi apa yang mereka mampu buat ialah menangis, minum susu dan melakukan ‘pembuangan’.

++++
Bagi bayi, menangis adalah satu bentuk komunikasi yang berkesan untuk memberitahu ibu bapa mengenai diri mereka. Bayi menangis kerana mereka lapar, berasa tidak selesa, berasa panas atau sejuk, keletihan, tidak berasa selamat, tidak sihat dan juga bayi mengalami kembung perut atau sakit perut.

Bayi menangis boleh dipujuk dengan beberapa cara seperti :
# ambil dan peluk erat bayi dan bercakap dengannya dengan suara yang lembut,
# dodoi, tepuk atau urut secara perlahan dan lembut bahagian belakang bayi, perut dan kaki,
# memberi penyusuan pada kadar yang lebih kerap,
# dukung bayi erat di badan,
# memberi bayi mandian air suam,
# ubah kedudukan anda – pergi ke tempat lain yang mempunyai permandangan yang berbeza,
# Periksa tubuh badan bayi – kadang kala pakaian yang dikenakan tidak selesa.

Peringatan : Jangan sesekali menggoncang bayi kerana ini boleh menyebabkan sesuatu perkara yang lebih buruk berlaku.

+++++

Selain beberapa perkara yang aku perlukan untuk puteriku ini, ada beberapa perkara yang perlu diambil perhatian. Mengikut pengalaman aku menguruskan dua orang anakku sebelum ini, angin dalam badan atau kembung perut merupakan antara penyebab utama mengapa bayi menangis selain daripada lapar.

Oleh itu, saya menyarankan kepada bapa – bapa terutamanya agar diadakan ‘minyak panas’ bayi iaitu minyak telon atau minyak yu yee cap limau (ini sangat – sangat disarankan). Minyak panas ini amat sesuai mengatasi masalah angin dalam badan dan kembung perut bayi. Sapukan pada bahagian pelipat anggota badan, bahagian perut, belakang bayi dan juga tapak kaki bayi.

Kulit bayi juga amat sensitif, mudah kena ruam dan juga melecet. Bolehlah disediakan minyak kulit bayi dan juga ‘bepanthen’. Minyak kulit bayi disapukan ke seluruh bahagian badan bagi mengelak kulit kering serta ruam dan ‘bepanthen’ digunakan untuk menyembuhkan bahagian kulit yang melecet.

Mengikut pusingan jam – minyak telon, minyak kulit bayi, minyak yu yee dan ‘bepanthen’.

Mengikut amalan kita orang Melayu, bayi amat suka dibedung bagi mengelak daripada terkejut dan boleh tidur dengan lebih lena.


+++++
Sedikit maklumat mengenai amalan memakai bedung. Memakaikan bedung kepada bayi baru lahir merupakan amalan yang praktiskan sejak dari zaman dulu lagi. Antara alasan yang sering diberikan oleh orang-orang tua kenapa bayi perlu dibedung adalah untuk mengelakkan bayi dari terkejut.

Namun begitu, kajian yang dijalankan menunjukkan bayi yang dibedung tidur dengan lebih lena kerana :
# Bayi tidak mudah terkejut dengan bunyi bising disekelilingnya,
# Membantu agar bayi rasa lebih selamat dan selesa,
# Mengelakkan bayi dari menggosok dan mencakar mukanya sendiri terutama jika tidak dipakaikan sarung tangan,
# Mengelakkan bayi dari menggawangkan tangannya ke atas - keadaan ini biasanya terjadi apabila bayi terkejut disebabkan oleh bunyi yang kuat disekelilingnya.


Rujukan : klik di sini
+++++

Perkara seterusnya yang perlu dilakukan ialah menanam uri puteriku. Ada yang panggil tembuni dan ada yang panggil plasenta.

Para bapa, basuhlah uri bayi anak itu. Ini Insyaallah boleh membantu kita menimbulkan rasa penghargaan yang amat sangat terhadap isteri kita di atas pengorbanannya mengandung dan kemudian melahirkan anak kita ke dunia. Oh ya, jangan lupa kalau boleh temanlah isteri kita ketika isteri hendak bersalin. Insyaallah, keinsafan akan kita perolehi.

Disebabkan rumah flat aku di sini tiada tanah, aku perlu cari tempat yang sesuai untuk ditanam uri tersebut. Tambah di sini disebabkan ramainya orang yang membela anjing, kena pastikan tempat yang ditanam uri tidak didatangi anjing dan kemudian menggali dan makan uri tersebut.

Akhirnya aku menanam uri di rumah ustaz Aminurrashid di Abbotfort Street. Ustaz beritahu yang kawasan lapang belakang rumah dia tidak didatangi anjing dan tambahan kawasan rumahnya dihuni kebanyakannya orang tua. Ingat, jangan lupa bawa pengorek tanah untuk mengorek tanah!

Puteriku diberi nama, bertahnik dan cukur jambul

Dalam kesibukan menjaga puteriku ini dan isteriku berpantang serta menjaga anakku yang dua lagi, aku berbesar hati menerima kunjungan teman dan sahabat di sini. Yelah, hidup di perantauan tanpa ibu bapa dan sanak saudara di sisi, merekalah penggantinya.

Tetamu yang hadir membawa seribu keberkatan. Alhamdulillah, aku cukup gembira dengan kehadiran teman – teman dan sahabat – sahabat sekalian, terutamanya sahabat – sahabat daripada Komuniti Melayu Dundee.

Kebetulan semasa kunjungan mereka segerombolan pada hari Sabtu, 12 April 2010, merupakan hari ketujuh puteriku di dunia ini. Alhamdulillah. Teringat aku mengenai bertahnik dan cukur jambul untuk bayi. Kebetulan Ustaz Aminurrashid pun ada, aku minta pandangan beliau mengenai perkara tersebut. Beliau memberitahu memang elok dilaksanakan bertahnik dan cukur jambul pada hari itu. Tambahan ia memang sunnah Rasulullah.

Tambahan pada hari itu ramai juga orang yang datang berkunjung ke rumahku dan kita boleh selawat ramai – ramai. Program itu terus dilaksanakan dan aku dengan segera menyediakan apa yang patut seperti semangkuk air, kurma dan gunting. Ustaz Aminurrashid melakukan tahnik ke atas puteriku dan yang lain berselawat sambil bersama ‘menggunting’ rambut puteriku. Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan lancar walaupun program tersebut adalah program ‘tiba - tiba’. Terima kasih kepada semua yang hadir.

Sebelum itu, aku dan isteri berbincang dan bersetuju untuk puteriku ini diberi nama Nawal Nurain Norazmi. Ini juga diperkenankan oleh Ustaz Aminurrashid. Alhamdulillah. Semoga anak ini membawa banyak keberkatan dan kebahagiaan ke dalam keluarga ini.


Daftar Kelahiran Puteriku

Hari Isnin 14 April 2010, aku pergi ke bandar untuk proses pendaftaran kelahiran puteriku. Daftar kelahiran perlu dibuat di Jabatan Pendaftaran Kelahiran, Kematian dan Perkahwinan, Majlis Perbandaran Dundee di Commercial Street. Dokumen yang diperlukan hanya surat pengesahan daripada hospital dan jika berkahwin boleh dibawa sekali sijil kahwin. Selain itu kena sediakan duit £9 bagi memperoleh sijil kelahiran.
Di sini disebabkan penduduk bandar ini tidak ramai, segala urusan di jabatan – jabatan kerajaan tidak terlalu sibuk jika dibandingkan di Malaysia yang perlu datang awal untuk mendapatkan angka giliran.

Jabatan Pendaftaran di Commercial Street, Dundee.

Isteriku berpantang 40 hari.

Lauk pantang memang bukan kerja aku. Kalau ikut pengalaman aku sebelum ini – pernah menjaga isteriku berpantang semasa puteriku yang pertama, lauk berpantang memang isteriku yang sediakan sendiri.

Untuk kali ini, isteriku lebih ‘advance’ menyediakan lauk pantangnya sebelum dia bersalin. Senang sikit aku, aku cuma bantu ‘grill’kan lauk tersebut dan ia sedia untuk dimakan. Nasi aku yang masak. Lauk pantang lebih bertujuan untuk membantu menyingkirkan angin dalam badan selain boleh menyebabkan isteriku kenyang. Tengoklah gambar di bawah yang mana resipi lauk pantangnya banyak mengandungi halia, bawang putih, lada hitam. Kalau boleh jangan makan ikan dia sahaja... kalau depan mak mertua aku (mak isteri aku), isteriku kena telan semua sekali. Kalau kat sini, ada ‘tipu – tipu sikit’.


Selain itu, isteriku kena pakai bengkung dan jamu untuk sihat semula dan mengembalikan bentuk badan yang ideal. Ini memang memerlukan kesabaran, kerajinan dan disiplin selain sokongan suami. Bengkung itu dililitkan pada badan terutama pada bahagian perut – tujuan untuk mengemiskan perut, dan bahagian pinggul – tujuan untuk merapatkan rahim dan salur peranakan. Hendak seribu daya dan tak nak seribu dalih.

Selain itu juga, kena bertungku. Nampak tak benda putih dalam rajah di bawah tu. Itulah tungkunya, ia perlu dipanaskan dan kemudian dituamkan di seluruh badan. Kalau di kampung boleh guna batu sungai yang berat dan panjang kemudian dibalutkan dengan kain, dipanaskan dan kemudian dituamkan ada seluruh badan.

Para suami pun kena bantu isteri anda berpantang seperti bantu melumurkan jamu – jamu ke seluruh badan dan membantu memakaikan bengkung. Selain itu boleh mengurut badan isteri sekadar mampu bagi membantu angin dalam badan isteri disingkirkan.


Aku pun bukan pakar sangat pasal pantang – berpantang ini. Yang aku tahu jamu pilis untuk disapukan di atas dahi untuk menghilang pening kepala dan tapel dilumurkan ke seluruh badan untuk mengecutkan rahim dan buang lemak. Ingat! Lepas tolong sapukan isteri dengan jamu – jamu itu, cepat – cepat kena basuh tangan sebab jamu – jamu tu ‘panas’. Tidak mahu cerita panjang - panjang tentang set berpantang ni. Pasti ibu – ibu yang ada pengalaman berpantang lebih arif dan lagipun ada banyak set berpantang pelbagai jenama di pasaran.

Coretan ini ditulis pada 18 April 2010 (Ahad), ketika puteriku dan anak – anakku yang lain sedang tidur lena dan sekarang puteriku (bayiku) berumur 13 hari. Semoga bayi comel ini membesar dalam keadaan yang sihat jasmani dan rohani. Layanlah karenah dan permintaan anak – anak, berikanlah perhatian yang sewajarnya kepada mereka, curahkanlah kasih sayang kepada mereka, didik, nasihat dan tunjuk ajar mereka dan tunaikanlah tanggungjawab dan hak – hak mereka.

Semoga anak – anak ayah akan menjadi anak – anak yang soleh dan solehah yang mana akan mendoakan kesejahteraan diriku dan isteriku kelak, Insyaallah.

Di sini aku mengambil kesempatan kepada semua yang terlibat dan membantu aku ketika isteriku sedang sakit bersalin. Kepada abang Shahrun dan Kak Zaity, terima kasih banyak – banyak sebab tolong tengok – tengokkan Naim dan Najwa, Abang Mahmud dan Kak Rabihah, terima kasih kerana bantu kami sekeluarga ketika membawa pulang isteriku dan bayi pulang ke rumah, semua yang mengunjungi rumah kami melawat puteri kami. Kepada semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung memberikan sokongan moral dan kata – kata motivasi. Terima kasih di atas doa – doa kalian.

Kepada semua ahli keluarga di Malaysia, ibu bapa kami, adik beradik kami dan semua sanak – saudara kami, rakan, teman dan sahabat yang sentiasa mengingati kami dan mendoakan kami. Terima kasih semua. Kami amat – amat menghargai bantuan dan doa kalian. Tidak mampu kami untuk membalas setiap satunya dan kami juga mendoakan kalian sihat sejahtera hendak-NYA dan sentiasa dia bawah rahmat ILAHI. Amin. KAMI AMAT MERINDUI MALAYSIA!!!!.

Pautan berkait :
SELAMAT DATANG PUTERIKU

Beberapa fakta mengenai susu badan ibu bagi panduan ibu bapa.

Sebenarnya hampir kesemua ibu dapat mengeluarkan susu yang mencukupi untuk bayi mereka.

Susu badan tidak dapat diukur menggunakan alat-alat yang saintifik, jadi adalah penting untuk anda mengetahui samada bayi anda mendapat susu yang cukup atau tidak.


Di bawah disertakan panduan-panduan yang dapat membantu anda :

Susu badan anda akan 'ada' selepas 2-5 hari bayi dilahirkan. Bayi anda dilahirkan dengan lebihan cecair di dalam tisu-tisunya dan akan dibuang dalam masa 48 jam selepas lahir. Berat akan berkurang 7 - 8 auns. Buah pinggang bayi yang belum matang tidak akan mampu mengawal sejumlah besar cecair ketika ini.

Amaun kolostrum yang kecil (cecair kuning pekat yang keluar sebelum susu 'keluar') adalah sesuai untuk sistem penghadaman bayi baru lahir dan menyediakan antibodi yang penting. Dalam masa 24 jam pertama, anda akan mengeluarkan 37 ml kolostrum. Bayi akan mendapat 7 - 14 ml setiap penyusuan.

Biasanya pada hari kedua atau ketiga, anda akan mula mengeluarkan susu transitional (gabungan kolostrum dan susu matang, berwarna kekuningan).

Bayi anda sepatutnya menyusu dalam tempoh masa selama 10-15 minit. Anda patut mendengar bayi anda sentiasa menelan ketika menyusu.

Bayi yang baru lahir perlu menyusu 8 kali dalam masa 24 jam. Kebanyakan bayi baru lahir akan menyusu 10-12 kali atau lebih. Ini termasuk penyusuan yang panjang dan penyusuan yang pendek. Menyusu setiap 1 ½ - 3 jam sepanjang siang dan setiap 4 jam pada waktu malam. Tetapi jangan sangka bayi anda akan menyusu mengikut jadual 4 jam - bayi anda tidak akan bertambah berat badan. Anda mungkin perlu mengejutkan bayi anda untuk menyusu.

Perhatikan pengeluaran air kencing dan najis bayi. Selain pertambahan berat badan, ini juga pertunjuk yang baik menunjukkan berapa banyak bayi anda menyusu. Untuk beberapa hari selepas lahir, bayi akan membuang najis berwarna gelap. ini adalah najis yang disimpan sejak sebelum kelahiran. Dalam 1 ke 2 hari susu anda mula ada, najisnya akan bertukar warna dan kekerapan.

Ketika peralihan ini, najis akan berwarna keperangan atau kehijauan dan dalam bentuk cair dan tidak terbentuk. Apabila berumur 4 ke 5 hari, dia akan mula mengeluarkan 'najis susu' berwarna kekuningan dan berbiji. Dia patut membuang air besar 2-5 kali sehari dalam masa 24 jam dan mungkin akan membuang air besar selepas setiap penyusuan untuk beberapa minggu pertama. Jika najisnya berkurangan ini bermakna dia tidak mendapat susu yang mencukupi.
Semasa beberapa hari pertama, bayi anda hanya akan kencing 1 atau 2 kali sehari kerana dia hanya menerima kolostrum. Bayi patut kencing 6-8 kali dalam masa 24 jam bila penyusuan badan bermula. Air kencing yang disingkirkan itu sepatutnya pucat, tiada berwarna dan kurang berbau. Air kencing yang gelap menandakan bayi anda tidak mendapat susu yang mencukupi.

Satu cara mudah untuk memastikan bayi anda mendapat susu yang cukup ialah dengan memeriksa berat secara kerap. Adalah biasa untuk bayi kurang berat badan 5-7 % dari berat asal dalam beberapa hari pertama (tetapi jika melebihi 10% perlu pemerhatian).

Anda perlu bertanya berat bayi anda ketika keluar dari hospital kerana ini adalah berat yang perlu anda perhatikan untuk mengira pertambahan berat badannya bukan berat ketika lahir. Contohnya jika berat bayi anda ketika lahir adalah 7 lbs 8 oz. 48 jam kemudian ketika meninggalkan hospital berat bayi anda adalah 7 lbs 1 oz.

Berat bayi patut bertambah 1 auns setiap hari untuk beberapa bulan pertama apabila ia mula menyusu. Kebanyakan bayi akan kembali ke berat ketika lahir dalam masa 2-3 minggu. Untuk melihat peningkatan berat, boleh membuat pemeriksaan selepas 2 minggu. Sepatutnya bayi juga akan mempunyai air kencing dan najis yang elok.

Secara ringkasnya, tanda-tanda yang menunjukkan bayi anda mendapat susu badan yang mencukupi ialah :

• Bayi anda menyusu lapan hingga 10 kali sehari pada dua atau tiga minggu pertama.

• Kulit bayi anda berasa tegang – ia akan memantul semula apabila dicubit.

• Sepatutnya terdapat sekurang-kurangnya enam kali tukaran lampin basah dalam masa 24 jam. (Lebih mudah untuk mengetahui lampin biasa yang basah daripada lampin pakai buang yang basah.) Urin bayi anda akan berwarna jernih dan tidak berbau.

• Kelihatan bayi menelan semasa penyusuan.

• Najis bayi anda berwarna kuning gelap atau sering gelap, atau najis semakin berwarna cerah pada hari kelima selepas kelahiran.

Sumber rujukan : mybengkung, babycenter

Demam Kuning/Jaundis Pada Bayi

Lebih kurang 50% ke 60% bayi yang lahir cukup bulan mengalami demam kuning atau jaundis semasa minggu pertama hingga ke minggu kedua selepas lahir. Ianya kerap berlaku kepada bayi yang lahir tidak cukup bulan. Namun sebenarnya hampir semua bayi baru lahir mengalami jaundis tetapi tidak kelihatan dengan jelas. Pada setengah bayi, ia berlaku sekejap, tidak merbahaya dan akan hilang sendiri atau hilang dengan rawatan yang ringkas sahaja. Tetapi dalam kes-kes tertentu, ia boleh menjadi serius dan perlu diberi perhatian.

Jaundis boleh dikesan dengan melihat tanda-tanda seperti bahagian mata putih dan kulit berwarna kekuningan. Kesan ini akan dapat dilihat dengan jelas apabila ditekan. Ia bermula dari bahagian kepala dan semakin menurun ke bahagian bawah badan. Bayi jaudis juga akan kerap tidur.


# Apakah penyebab jaundis

Jaundis berlaku apabila bilirubin iaitu pigmen yang berwarna kuning berkumpul di bawah kulit. Kadarnya yang tinggi menyebabkan kulit kelihatan kekuningan. Apabila sel darah merah dileraikan, ia menghasilkan bilirubin. Semua darah mengandungi bilirubin dan kebiasaannya akan diproses oleh hati dan disingkir melalui pembuangan najis dan air kencing.

Ketika bayi dalam kandungan ibu, proses ini dilakukan oleh hati ibu. Jadi apabila berada di luar, proses ini mula dilakukan oleh hatinya sendiri. Hati bayi yang belum matang mungkin tidak mampu memproses dan membuang bilirubin dengan pantas sepenuhnya beberapa hari selepas dilahirkan. Ini menyebabkan jaundis terjadi.

Biasa berlaku dari hari pertama ke hari ke 4 mengikut jenis jaundis. Kadarnya akan meningkat sehingga 12mg/dl dan boleh meningkat sehingga 15mg/dl. Jika meningkat sehingga 20mg/dl perlu pengawasan yang rapi dari doktor.

Risiko adalah lebih tinggi untuk bayi mengalaminya jika mempunyai penyebab berikut :
-Bayi lahir pra matang,
-Darah ibu dan bayi yang berlainan,
-Mempunyai adik beradik yang menghidap jaundis,
-Mempunyai kesan lebam ketika lahir (sel-sel darah merah ini adalah sebahagian dari lebam yang diuraikan dan menjadi bilirubin sebahagian kumuhan),
-Etnik Asia,
-Penggunaan oxytocin ketika proses kelahiran.

# Jenis-jenis jaundis

Adalah penting untuk mengenali jenis-jenis jaundis. Setiap jenis jaundis menyebabkan kesan dan mempunyai rawatan yang berbeza.

Jaundis Normal/Physiologic
Biasa terjadi kepada bayi baru lahir. Kadarnya adalah lebih tinggi berlaku pada etnik tertentu seperti Cina, Jepun, Korea (Asia). Bayi yang kurang menyusu beberapa hari selepas dilahirkan dan tidak kerap membuang air besar juga mudah mendapat jaundis. Apabila bilirubin berkumpul di dalam najis bayi dan tidak dibuang, ia akan beredar kembali ke sistemnya. Kekerapan membuang najis dapat merendahkan tahap bilirubin.

Mula kelihatan selepas hari 2 - 4 selepas lahir dan biasanya hilang sendiri selepas 1 ke 2 minggu.

Bagi bayi yang kurang menyusu, ibu perlu mendapatkan nasihat cara dan teknik untuk menyusu bayi dengan betul. Dengan penyusuan yang betul, jaundis akan hilang.

Jaudis Pathologic
Terjadi akibat keadaan perubatan seperti berlainan jenis darah (kerap berlaku), kelahiran pra matang, pembedahan caesarean, infeksi, kerosakan hati akibat rubella, siplis atau toxoplasmosis.

Bagi bayi dan ibu dari jenis darah berlainan kerap berlaku bagi ibu berdarah jenis O atau Rh negatif. Ianya mula dikesan dari hari pertama kelahiran dan meningkat dengan mendadak. Masalah Rh juga pernah menyebabkan demam kuning yang teruk.

Kini ia dapat dielakkan dengan suntikan imunisasi Rh pada ibu dalam tempoh 72 jam selepas kelahiran.

Jaudis Susu Ibu
Ini berkemungkinan dari susu ibu yang terhasil menyebabkan kelewatan atau memanjangkan tempoh membuangan lebihan bilirubin melalui usus. Ia bermula dari hari ke minggu ke 2 dan hilang selepas 3 hingga beberapa minggu atau beberapa bulan kemudian.

Walaupun mendapat susu yang mencukupi bayi masih mendapat jaundis. Jika kadar bilirubin meningkat, doktor anda mungkin menasihatkan untuk memberhentikan penyusuan badan selama 2 ke 3 hari. Dalam masa itu, anda bolehlah memerah susu bagi mengekalkan bekalan susu dan boleh meneruskan penyusuan apabila tahap bilirubin menurun.

# Rawatan

Pemeriksaan akan dibuat dengan menekan kulit bayi atau mengambil darah bayi untuk mengukur tahap bilirubin bayi. Untuk memeriksa sendiri, bagi kulit bayi berkulit cerah, boleh diletakkan di tempat banyak cahaya atau lampu. Tekankan kulit secara lembut dengan jari anda di bahagian hidung, dahi atau dada, jika terdapat kesan kekuningan apabila jari diangkat bermakna bayi anda mengalami jaundis. Bagi bayi berkulit gelap, boleh periksa gusi atau mata putih. Jika tahapnya didapati tinggi, bayi perlu diberikan rawatan.

Biasanya tidak memerlukan rawatan. Jika memerlukan rawatan, rawatan yang dibuat ialah menggunakan phototerapi iaitu menggunakan cahaya. Bayi dibogelkan, mata ditutup dan diletakkan dibawah cahaya 'bililight'. Rawatan ini diteruskan sehingga tahap bilirubin menurun. Kini rawatan ini boleh dilakukan di rumah.

Jika ditahap yang terlalu tinggi, penukaran darah akan dilakukan.
Rawatan Jaundis Normal/Physiologic
Kebanyakan kes jaundis ini tidak memerlukan rawatan phototerapi. Berikut disenaraikan langkah yang boleh dibuat untuk mengelak atau merawatnya.

-Menyusukan bayi dari awal dan dengan kerapnya. Kolostrum akan bertindak sebagai laxative dan kekerapan membuang najis akan merendahkan tahap bilirubin. Perhatikan pengeluaran air kencing dan najis.

-Elakan mengambil air tambahan. Hanya 2% bilirubin keluar melalui air kencing dan 98% keluar melalui najis. Kolostrum dan susu yang mengandungi lemak akan menstimulasikan pergerakan membuang air besar. Jika bayi anda kenyang dengan air dia akan kurang menyusu.

-Galakan bayi anda berjaga dan menyusu setiap 2 jam. Jaundis menyebabkan bayi anda mengantuk.
Jika bayi anda tertidur ketika menyusu badan dan membuang air besar kurang dari 3 kali sehari, cuba perah susu anda menggunakan tangan atau pam. Dan berikan menggunakan cawan, sudu atau picagari (‘syringe’). Jangan menggunakan botol kerana bayi anda akan keliru dengan puting getah ketika peringkat ini.

-Dedahkan kepada cahaya secara tidak terus. Buka pakaian dan diaper dan letak di dalam bilik yang terdapat banyak cahaya. Kulitnya adalah sensitif jangan diletakan secara terus kepada cahaya.

-Elakan ubatan seperti aspirin dan dadah sulfa. Pastikan doktor anda tahu dadah yang anda ambil, jadi anda boleh hentikan atau mencari penganti yang lain jika ubat adalah penyebabnya.

Rawatan Jaudis Pathologic
Bayi perlu mendapat rawatan segera. Penyusuan badan perlu diteruskan. Kolostrum dan susu yang diterima akan membantu pembuangan najis dan mempercepatkan pengeluaran bilirubin. Bayi yang sakit memerlukan lebih susu badan berbanding bayi yang sihat.

Dalam kes tertentu bayi akan perlu menjalani penukaran darah. Ini adalah langkah paling cepat dan perlu jika bayi mencapai tahap tertentu melebihi 26mg/ld. Namun kurang dilakukan kerana proses phototerapi biasanya mujarab. Bayi akan mengantuk dan lemah untuk menyusu. Anda mungkin memerlukan pam untuk memastikan bekalan susu mencukupi untuk bayi anda.

Rawatan Jaudis Susu Ibu
Penyebabnya kurang dapat dipastikan. Bayi boleh diberi susu formula buat seketika. Biasanya tahapnya akan turun dan meningkat semula apabila menyusu badan. Namun anda tidak patut memberhentikan penyusuan badan kerana susu badan adalah susu yang terbaik.

# Adakah ianya merbahaya?

Kebanyakan kes jaundis tidak merbahaya. Namun jika tahapnya adalah tinggi dan dibiarkan tanpa rawatan ia akan menyebabkan kerosakan kekal ke atas sistem saraf. Ia boleh menyebabkan pekak dan pertumbuhan yang lembab dan membentuk cerebral palsy.

Jika bayi anda mendapat jaundis dalam masa 24 jam selepas lahir, ini dianggap serius dan perlu pemerhatian rapi dan rawatan. Ia boleh disebabkan oleh masalh yang serius pada hati, usus kecil dan kelainan intestinal, infeksi atau kelahiran yang trauma atau kelahiran pra matang sebelum 28 minggu.

Bayi yang menghidap jaundis perlu mendapat susu yang cukup untuk mengelak menjadi kekeringan.

# Antara petua lain untuk rawatan jaundis :

1.Jemur bayi di sebelah pagi. Jangan jemur dalam keadaan terlalu panas. Seeloknya dalam pukul 8 sebab belum panas terik lagi. Jika cuaca luar telalu panas nanti baby kita kekurangan air pulak. Tutup mata bayi supaya tak terkena silau .

2.Susukan bayi anda dengan lebih kerap kerana bayi anda akan lebih kerap buang air atau buang air besar yang akan sama-sama keluar dengan kekotora yang ada dalam tubuh mereka.

3.Jika anda mengambil herba atau jamu, hentikan buat seketika sehingga bayi anda sembuh.

4.Anda juga boleh mencuba beri minum susu kambing ( sikit saje ) kerana berapa orang rakan saya yang mencuba kaedah ini sebelum ini memang berkesan.

Sumber rujukan : mybengkung, mysetbersalin

Artikel berkait : Beberapa fakta mengenai susu badan

Sunday 18 April 2010

Amalan Selepas Kelahiran Masyarakat Melayu Malaysia

Selepas kelahiran terdapat beberapa adat tertentu yang dijalankan oleh Masyarakat Melayu.

# Tanggal Pusat/Cuci Lantai

Lazimnya bayi yang baru lahir akan tanggal pusatnya dalam tempoh seminggu. Pada ketika itu, adat cuci lantai akan diadakan. Adat ini seelok-eloknya dilakukan pada hari Isnin atau Khamis.

Bahan-bahan yang digunakan untuk adat cuci lantai :
-Nasi kunyit dan lauk-lauk
-Seekor ayam hidup
-Paku, buah keras, asam, garam dan sirih pinang
-Hadiah untuk bidan sepersalinan pakaian

Upacara cuci lantai

Kenduri doa selamat akan diadakan pada permulaan adat ini. Selepas itu bidan akan memulakan jampi serapahnya sambil memegang ayam dengan cara mengais-ngaiskan kaki ayam ke atas lantai tempat wanita itu bersalin. Seterusnya lantai itu akan dibersihkan. Mak bidan akan menjalankan keseluruhan upacara ini. Sebelum itu, si ibu dan si bayi akan dimandikan, diurut dan dibedak. Selesai upacara tersebut, bahan yang digunakan tadi beserta sedikit wang akan dihadiahkan kepada bidan tersebut.

# Memberi Nama

Mengikut ajaran Islam, adalah sunat memberi nama yang mempunyai maksud yang baik kepada bayi. Kebiasaannya jika bayi itu lelaki, nama akan diberi mengikut nama para nabi manakala untuk bayi perempuan, nama isteri-isteri atau anak-anak nabi akan dipilih.

# Cukur Rambut/ Potong Jambul

Adat ini dilakukan pada hari ketujuh selepas dilahirkan. Ia turut dipanggil adat potong jambul. Kenduri nasi kunyit dan doa selamat diadakan pada hari tersebut.

Untuk menjalankan upacara tersebut beberapa kelengkapan disediakan.

-Sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi air tepung tawar, beras kunyit dan bertih.

-Sebiji kelapa muda dipotong bahagian kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup. Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk. Kemudian kelapa itu diletakkan di dalam sebiji batil. Biasanya kelapa itu dihias, umpamanya dengan melilitkan rantai emas atau perak di kelillingnya.

Alatan potong jambul

Pada hari itu, bayi dipakaikan dengan pakaian cantik dan diletakkan di atas talam yang dialas dengan tilam kecil atau didukung oleh bapa atau datuknya. Si bayi seterusnya dibawa ke tengah majlis dan disambut oleh hadirin lelaki sambil berselawat. Si bayi akan ditepung tawar serta ditabur beras kunyit dan bertih. Para hadirin secara bergilir-gilir akan menggunting sedikit rambut bayi tersebut dan dimasukkan ke dalam kelapa tadi. Bilangan orang yang menggunting rambut bayi tersebut hendaklah dalam bilangan yang ganjil, iaitu tiga, lima, tujuh dan seterusnya. Setelah selesai pihak lelaki menjalankan acara menggunting, pihak perempuan pula mengambil alih. Setelah selesai kedua-dua pihak menjalankan adat bercukur barulah kepala bayi tersebut dicukur sepenuhnya oleh bidan atau sesiapa sahaja yang boleh melakukannya. Kesemua rambut yang dicukur akan dimasukkan ke dalam kelapa. Akhirnya kelapa tersebut di tanam di sekitar halaman rumah bersama sepohon anak kelapa atau seumpamanya sebagai memperingati masa anak itu dilahirkan.

Upacara potong jambul

Lazimnya, semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak dilahirkan. Orang Islam yang berkemampuan disunatkan menyembelih ternakan seperti kambing, lembu atau kerbau sebagai akikah anak yang baru lahir. Seorang anak disunatkan berakikah sekali sahaja seumur hidup. Terdapat syarat-syarat tertentu dalam memilih haiwan untuk akikah dan jumlah ternakan untuk akikah juga berbeza mengikut jantina bayi. Bagi bayi lelaki akikahnya ialah dua ekor kambing dan seekor kambing bagi bayi perempuan. Antara hikmah akikah adalah sebagai permulaan kebajikan dan kebaikan bagi pihak bayi tersebut. Akikah sunat dilakukan pada hari ke tujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada hari yang lain.

# Naik Buai

Adat ini merupakan satu-satunya majlis yang masih diamalkan dan mendapat sambutan di kalangan masyarakat Melayu hari ini. Upacara ini dilangsungkan dalam suasana penuh meriah terutama sekali jika sesebuah keluarga itu baru mendapat anak atau cucu sulung.

Semasa upacara ini dijalankan bayi tersebut akan diletakkan di dalam buaian yang menggunakan kain songket atau batik dan dihias indah dengan bunga-bungaan. Selendang akan diikat di kiri kanan buaian dan ditarik perlahan-lahan semasa upacara berlangsung. Ketika itu juga, nazam atau marhaban akan dialunkan oleh sekumpulan lelaki atau wanita. Seterusnya bunga telur dan bunga rampai akan dihadiahkan kepada kumpulan ini. Pada hari ini, masyarakat Melayu menjalankan adat ini serentak dengan adat memberi nama dan adat cukur rambut.

# Jejak Tanah/Turun Tanah

Di sesetengah tempat, adat ini juga dipanggil adat memijak tanah. Ia sebagai meraikan anak yang baru pandai berjalan. Turun tanah bermakna seorang anak kecil dilepaskan untuk memijak tanah sebagai lambang meneruskan kehidupannya. Adat ini dijalankan secara berbeza-beza dari satu tempat dengan tempat yang lain baik dari segi cara mahupun barangan yang digunakan.

Alatan jejak tanah

Lazimnya kenduri doa selamat diadakan untuk mengiringi upacara ini. Selepas kenduri selesai, tikar dibentang di hadapan tangga sebagai alas kanak-kanak berkenaan berjalan. Di atas tikar disediakan beberapa dulang yang berisi pelbagai jenis barang, termasuk makanan dan minuman. Antara barangan yang diletakkan di dalam dulang itu ialah cermin, sikat, jam tangan, gelang, cincin, rantai, bedak, kain, kasut, gunting, bubur, air sejuk dan wang. Lazimnya jumlah barangan yang diletakkan adalah ganjil. Kanak-kanak tersebut akan dibiarkan bergerak memilih barang tersebut dan dihadkan mengambil tiga barangan sahaja.

Upacara jejak tanah

Menurut kepercayaan orang Melayu juga, adat ini dilakukan untuk meramal masa depan kanak-kanak itu berdasarkan barangan yang diambil. Umpamanya jika kanak-kanak itu mengambil gunting, kelak dia kuat bekerja atau pandai membuat kerja tangan. Adat ini juga boleh dilakukan secara sederhana iaitu dengan memijakkan kaki kanak-kanak itu ke piring-piring kecil yang berisi dengan padi, beras, tanah dan beberapa jenis daun yang telah dijampi oleh mak bidan. Seterusnya bayi itu dijejakkan ke tanah dan doa dibaca.

# Bersunat / Berkhatan

Adat bersunat bagi bayi perempuan lazimnya dilakukan ketika bayi itu masih kecil iaitu beberapa hari selepas dilahirkan. Namun demikian, kebanyakan kanak-kanak perempuan akan menjalani upacara ini sekurang-kurangnya ketika berumur setahun atau lebih. Adat ini akan dijalankan oleh bidan. Bagi kanak-kanak lelaki, mereka akan menjalani adat bersunat atau juga dipanggil berkhatan ketika umur mereka dalam lingkungan 8 hingga 12 tahun. Adat berkhatan akan dijalankan oleh Tok Mudim. Di dalam ajaran Islam, bersunat atau berkhatan adalah wajib kerana Islam menitikberatkan kesucian lahir dan batin. Di samping itu juga,ia baik dari segi kesihatan. Majlis bersunat kanak-kanak perempuan tidak semeriah majlis berkhatan kanak-kanak lelaki dan ada juga yang menjalankannya serentak dengan majlis perkahwinan.

Untuk rujukan lanjut layari : Perpustakaan Negara Malaysia

ARTIKEL BERKAIT :
Perkara – perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran menurut lunas – lunas Islam

Cukur jambul amalan bidaah orang melayu

Buang amalan khurafat

Pandangan daripada Ustaz Abu Hassan Din

Abu Hassan Din

Binaan atas kubur...

Terlebih dahulu kita perlu memahami apa yang dimaksudkan dengan membuat binaan. Setakat kita membuat dinding simen atau mar mar di sekeliling kubur itu bukan termasuk dalam binaan atau perhiasan.

Tetapi jika sampai ke tahap membuat bumbung di kubur, itu sudah termasuk dalam membuat binaan. Ini diharamkan kecuali pada kubur para rasul, sahabat dan yang setaraf dengannya.

Ada pun, amalan masyarakat yang suka menabur bunga di pusara, ini pun tidak ada nas yang mensyariatkannya. Adalah dibimbangi perbuatan sedemikian boleh membawa kepada termasuk dalam perhiasan itu tadi.

Kalau ada pun dalam syarak adalah amalan para ulama yang menyiram air atas pusara selepas jenazah disemadikan.

Perbuatan memacak sesuatu yang basah seperti pelepah tamar atau kelapa, ada nas menyebut selagi ia masih basah ia masih bertasbih pada Allah memohon keampunan pada mayat.

Barangkali berdasarkan nas tadi, agak masyhur di kalangan masyarakat kita untuk menanam pokok kemboja kerana ia basah dan akan mendoakan si mati.

Tetapi tidak pula disebut memacak payung di atas pusara. Tidak ada nas menyuruh perbuatan sebegini dan ulama menyebut ia termasuk dalam bidaah dan khurafat.

Tahlil arwah yang dilihat mesti dibuat apabila berlaku kematian...

Ini satu lagi perkara yang sampai sekarang masih diperdebatkan. Bagi yang tidak mengharuskannya, ia dianggap bidaah atas alasan antaranya Nabi SAW tidak pernah membuat tahlil arwah dan juga bersandarkan hadis bermaksud :
Apabila mati anak Adam putuslah amalnya kecuali tiga iaitu amal jariah, doa anak soleh dan ilmu yang bermanfaat”. (riwayat Muslim)

Bagi ulama yang mengharuskannya, tahlil dibolehkan berdasarkan hadis yang sama. Cuma yang terputus adalah amalan orang yang mati. Sedangkan amalan orang yang masih hidup untuk di mati masih belum putus dan boleh dilaksanakan.

Keharusan tahlil juga bersandarkan kepada hadis Rasulullah SAW di mana pada suatu hari baginda didatangi oleh seorang wanita. Kata wanita itu: "Ya Rasulullah, ibu saya baru meninggal dunia dan belum mengerjakan haji. Lalu Nabi menjawab, kerjakan olehmu haji untuk ibumu itu".

Bersandarkan peristiwa itu, ulama memutuskan bahawa orang yang hidup boleh membuat ibadat seperti haji, puasa dan sedekah untuk si mati.

Bagaimanapun, soal menetapkan tarikh tahlil pada malam pertama, ketiga, ketujuh, ke-40 dan 100, ini tidak ada nasnya. Bahkan ada pendapat ulama bahawa hal ini tergolong dalam bidaah.

Kalau nak buat tahlil, buat sahaja pada bila-bila masa jangan kaitkan dengan masa atau tarikh tertentu.

Lagi pun, bagi saya, tahlil untuk si mati itu bukan kemestian. Ia sekadar untuk membantu atau menambah sedikit pahala kepada si mati.

Itupun dengan syarat si mati itu orang yang semasa hidupnya beribadat dan bertakwa. Jika semasa hayatnya, si mati tadi dikenali sebagai orang yang tidak pernah solat malah hidupnya sentiasa bergelumang dengan maksiat, secara peribadi saya melihat tahlil tiada ada faedah baginya.

Contohnya, seorang bapa semasa anak mudanya masih hidup tidak pernah menyuruh anaknya solat malah hidup anaknya terlalu bebas sehingga tidak mengenali Tuhan.

Tiba-tiba anaknya itu mati, adakah tahlil boleh membantu atau memberi faedah kepadanya, kebanyakan ulama berpendapat, ia tidak memberi sebarang faedah.

Kalau hendak membantu anak atau kaum keluarga daripada api neraka pastikan ia dibuat semasa hayat mereka bukan setelah mereka mati.

Ingatlah firman Allah yang bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada neraka...” (al-Tahrim: 6).

Majlis cukur jambul...

Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud:
"Seorang anak terikat dengan akikahnya yang disembelih pada hari ketujuh, dan dicukur serta diberi nama". (riwayat Ahmad dan Tirmidzi)

Rasulullah sendiri mencukur rambut cucunya iaitu Hasan dan Husin semasa melakukan akikah. Mencukur di sini bermaksud membotakkan kepala anak.

Dari Ibnu Abbas r.a., bahawa Nabi SAW mengakikah seekor kambing untuk cucunya dan berseru : "Hai Fatimah, cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang-orang miskin seberat timbangan (rambutnya). Mereka berdua lalu menimbangnya, adalah timbangannya waktu itu seberat satu dirham atau sebahagian dirham". (riwayat Tirmidzi)

Sayangnya, menjadi amalan dalam masyarakat kita dalam majlis bercukur jambul akan diadakan berzanji dan marhaban. Kemudian bayi tadi dibawa bersama sebiji kelapa dan hadirin akan menggunting sedikit rambutnya dan dimasukkan ke dalam kelapa itu.

Berdasarkan pandangan ulama, perbuatan begini adalah bidaah dan khurafat.

Kita dilarang melakukan qazak iaitu mencukur sebahagian tertentu kepala anak itu sahaja.

Daripada Abdullah bin Umar r.a., bahawasanya dia berkata :
Nabi SAW melarang daripada mencukur sebahagian kepala anak kecil, dan meninggalkan yang sebahagian lain, iaitu qazak.” (riwayat Bukhari dan Muslim)

Antara kelebihan mencukur kepala, rambut yang ada pada kepala bayi dibimbangi mengandungi kuman yang dibawa bersama daripada dalam rahim.

Jika tidak dibuang dibimbangi kuman atau virus itu akan meresap dalam kepala dan otak yang mungkin menjejaskan mental bayi tersebut.

Hukum melukis inai pada tangan terutama bagi gadis yang mahu berumah tangga...

Islam melarang perbuatan melukis pada mana-mana anggota badan tidak kira apa juga bahan yang digunakan sama ada kekal atau sementara.

Ini ditegaskan dalam hadis Nabi SAW yang bermaksud :
"Allah melaknat (washam) yang bekerja sebagai melukis di badan orang dan orang yang meminta supaya dilukis".

Sepatutnya, berkahwin itu adalah perbuatan yang baik, maka jangan dicampur aduk dengan benda atau perbuatan yang kurang baik lebih-lebih yang khurafat.

Dibimbangi akan kurang keberkatan dalam perkahwinan tersebut.

Tentang pakai inai ia memang diharuskan tetapi jangan dilukis.

Demikian juga dengan upacara menepung tawar yang kini dilihat sudah jadi tradisi dan sebati dalam masyarakat. Sedangkan ia bukan budaya Islam.

Sebab itu, ulama berpendapat perbuatan merenjis dengan tepung tawar itu untuk tujuan apa sekali pun adalah termasuk dalam bidaah dan khurafat. Ia patut ditolak.

Ada juga sebahagian ulama yang membolehkan merenjis dengan syarat jangan guna tepung tawar. Gantikan dengan benda lain seperti merenjis air mawar.

Kedua, jangan ada niat tertentu tetapi seelok-eloknya jangan amalkan budaya ini.

Hukum memelihara anjing sebagai kegemaran...
Memang tidak ada nas yang melarang kita memelihara anjing. Cuma kita kena tengok apakah tujuan berbuat demikian.

Dalam kitab fiqh ada istilah kalbul mu'allim iaitu anjing yang dilatih untuk berburu. Dalam keadaan ini adalah diharuskan untuk kita menggunakan anjing. Syaratnya, tempat gigitan anjing itu tidak boleh dimakan.

Berdasarkan hukum ini, ulama berpendapat tidak jadi kesalahan jika orang Islam pelihara anjing bagi tujuan menjaga keselamatan harta benda dan rumah.

Tetapi pada masa yang sama, kita perlu tahu bahawa anjing itu adalah binatang bernajis. Jika ia menjilat atau kita terkena jilatan anjing maka ia perlu disamak.

Dalam hal memelihara anjing untuk tujuan suka-suka, dibimbangi kita terkena najisnya. Apatah lagi jika anjing itu dibiar berkeliaran dalam rumah. Dalam keadaan demikian, kita tidak boleh memastikan tentang najis anjing itu yang keluar masuk ke rumah.

Pada masa yang sama, Rasulullah ada bersabda yang bermaksud :
Malaikat tidak akan masuk dalam mana-mana rumah yang ada anjing dan patung”. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Kalau demikian, bagaimana kita hendak mendapat rahmat Allah?

Sumber : Utusan Melayu, 6 April 2010 (22 Rabi’ul Akhir 1431)

Cukur jambul amalan bidaah orang Melayu

Pandangan daripada Ustaz Abu Hassan Din

ABU HASSAN DIN AL-HAFIZ.

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu.
Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda,
Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)

Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin.

Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin. Bagaimanapun, ulama hari ini menyatakan, emas boleh digunakan bagi menggantikan perak. Bahkan, mengikut Islam juga, pada hari ketujuh akan dilakukan tahnik, jelas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz.

Menurut beliau, amalan tahnik adalah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkannya ke lelangit bayi. Sebaliknya, cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut sebagaimana yang disunahkan oleh Rasulullah s.a.w..

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat.

Sebahagian masyarakat Islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun. Tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa.

Memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, maka ulama berpendapat, mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat. Paling menyedihkan apabila terdapat segelintir umat Islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini.

Mengikut sesetengah pendapat, amalan cukur jambul adalah tradisi dan kepercayaan yang dilakukan oleh masyarakat India seperti menggunakan buah kelapa. Soalnya, kenapa menggunakan buah kelapa? Apakah relevan amalan sebegini dengan masyarakat Islam?” kata beliau.

Selain amalan-amalan di atas yang bertentangan dengan syariat agama, kesilapan yang turut dilakukan ibu bapa hari ini ialah akikah atau cukur rambut dilakukan setelah bayi berusia beberapa bulan. Majlis tersebut turut disertai dengan adat berendoi di mana buaian dihias dengan bunga-bungaan dan perhiasan lain.

Menurut Abu Hassan, upacara cukur rambut tidak perlu disertakan dengan marhaban atau berzanji. Ia memadai dengan bercukur rambut sahaja. Melainkan jika ia diadakan pada hari akikah, bolehlah diadakan jamuan.

“Tetapi kadang-kadang disebabkan rasa gembira dengan kehadiran orang baru dalam keluarga, kita mengadakan majlis secara besar-besaran hingga menampakkan unsur-unsur kemewahan. Perbuatan ini tidak menjadi kesalahan asalkan niat dan tujuan diadakan adalah ikhlas kerana Allah s.w.t.. Cuma dibimbangi sekiranya ia bertukar menjadi riak, maka ia adalah menjadi satu kesalahan,” ulas beliau mengenai kecenderungan masyarakat hari ini yang gemar mengadakan majlis cukur jambul secara besar-besaran.

Masyarakat Islam harus faham bahawa sesuatu amalan yang dilakukan sama ada yang sudah menjadi tradisi dan kebiasaan tanpa bersumberkan nas atau dalil yang sah perlu ditolak. Apatah lagi apabila ia dikaitkan dengan kepercayaan dan tradisi agama lain.

Kebanyakan amalan yang dijadikan adat bagi orang Melayu dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang sekian lama diamalkan di negara ini. Berpandukan kepada sejarah, sebelum kedatangan Islam ke Tanah Melayu, penduduk asal negara ini ketika itu menganut agama Hindu.

Antara adat yang tidak boleh dipisahkan oleh masyarakat Melayu ialah persandingan dan menepung tawar pengantin ketika majlis perkahwinan. Walaupun Islam tidak melarang tetapi dari segi perlaksanaannya ia tetap bertentangan dengan syariat agama. Contohnya, menghiaskan pengantin dan ditambah dengan pelamin yang berhias bunga-bungaan dan sebagainya. Kemudian, pengantin diletakkan di atas pelamin dan diadakan upacara merenjis dan menepung tawar. Malah pengantin perempuan pada hari ini juga cenderung melukis pelbagai bentuk dan corak pada tangan mereka sedangkan ia jelas bertentangan dengan hukum Islam yang melarang sebarang lukisan dilakukan pada anggota badan.

“Sebenarnya terlalu banyak adat dan tradisi yang bertentangan dengan syariat tetapi masih tetap diamalkan oleh masyarakat Melayu. Sepatutnya semua perkara bidaah ini harus dihentikan demi menjamin kesejahteraan ummah.“ Justeru, demi kebaikan bayi yang dilahirkan supaya menjadi manusia yang berguna kelak, tidak seharusnya mereka didedahkan dengan perkara khurafat dan bidaah sejak masih kecil,” tegas beliau.

Adat cukur jambul

Adat ini dilakukan pada hari ketujuh selepas bayi dilahirkan. Untuk menjalankan upacara tersebut beberapa kelengkapan disediakan iaitu sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi air tepung tawar, beras kunyit dan bertih.

Sebiji kelapa muda dipotong bahagian kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup. Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk. Kemudian kelapa yang dihias dengan lilitan rantai emas atau perak disekelilingnya diletakkan di dalam sebiji batil. Kesemua rambut bayi yang dicukur akan dimasukkan ke dalam kelapa. Akhirnya kelapa tersebut di tanam di sekitar halaman rumah bersama sepohon anak kelapa atau seumpamanya sebagai memperingati masa anak itu dilahirkan.

Lazimnya, semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak dilahirkan. Akikah sunat dilakukan pada hari ketujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada hari yang lain.

Adat berendoi

Semasa adat berendoi, bayi akan diletakkan di dalam buaian dengan menggunakan kain songket atau batik dan dihias indah dengan bunga-bungaan. Selendang akan diikat di kiri kanan buaian dan ditarik perlahan-lahan semasa upacara berlangsung. Ketika itu juga nazam atau marhaban dialunkan oleh sekumpulan lelaki atau wanita. Pada hari ini, masyarakat Melayu menjalankan adat ini serentak dengan adat memberi nama dan adat cukur rambut.

Sumber : Utusan Melayu, 11 September 2006

ARTIKEL BERKAIT :
Perkara – perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran menurut lunas – lunas Islam

Amalan Selepas Kelahiran Masyarakat Melayu Malaysia

Saturday 17 April 2010

BELI PRODUK DARI UNITED KINGDOM...

Syarat dan bagi Produk dari United Kingdom.
1. Jika berminat untuk bertanya atau membuat pembelian, sila hantarkan email kepada saya : naimoiman@gmail.com dengan menyatakan mengenai produk yang ingin ditanya atau ditempah beserta maklumat berikut :
Nama :
Alamat :
Email :
No telefon :

2. Saya akan cuba untuk membalas email dalam masa 24 jam berhubung stok produk dan maklumatnya.

3. Semua produk yang dibeli, perlu disertakan dengan deposit 50 peratus sebagai pengesahan dan selebihnya dibayar selepas penyerahan produk kepada pembeli dilakukan.

4. Nota tempahan beserta butiran, langkah – langkah pembayaran akan diemailkan. Resit untuk sebarang pembayaran juga akan diemailkan.

5. Produk untuk sampai ke tangan pembeli sama ada melalui penyerahan atau pos. Sekiranya ada permintaan untuk diposkan, sebarang bayaran pos akan ditanggung oleh pembeli. Penyerahan secara percuma jika pembeli boleh mengambil produk di kawasan Ampang mengikut temujanji. Khidmat penghantaran disediakan dan caj penghantaran dikenakan terhadap kawasan-kawasan tertentu.
*Caj penghantaran berdasarkan kawasan :
1. Kawasan Ampang. – caj RM10.00 dikenakan.
2. Luar Kawasan Ampang – caj RM20.00 dikenakan. Had kawasan melingkungi Lembah Klang sahaja. Luar dari Lembah Klang, produk akan diposkan. Semua kos pos ditanggung oleh pembeli.

** SEMUA HARGA YANG DIPAPARKAN TIDAK TERMASUK HARGA POS, KECUALI YANG DINYATAKAN.

KATALOG 131210

Produk : Tea set tanpa Jug Jenama Royal Albert (Old Country Roses) – 1 set dalam stok
Harga : RM1400.00 satu (termasuk harga pos)




Components: 4 x 27cm Plates, 4 x 20cm Plates, 4 x 16cm Plates, 4 x Teacups. Bone China, Gold Banding, Gift Boxed, Dishwasher safe, 23 Carat Gold Trim

Produk : Produk Tableware Jenama Queen Anne

Large Oval Casserole/Lid
RM300
Size approx 41 x 26.5
(Glass is Oven, Microwave and Diswasher Proof)
Bilangan dalam stok 1


MAGNET PETI SEJUK

Produk : Magnet Peti Sejuk Amsterdam, Belanda
Harga : RM23.00 satu (tidak termasuk harga pos).



FMA01 – Bilangan 1 Unit

FMA02 – Bilangan 1 Unit

FMA03 – Bilangan 1 Unit

FMA04 – Bilangan 1 Unit

FMA05 – Bilangan 1 Unit

FMA06 – Bilangan 1 Unit

FMA07 – Bilangan 1 Unit

FMA08 – Bilangan 1 Unit

FMA09 – Bilangan 1 Unit


FMA10 – Bilangan 1 Unit

Produk : Magnet Peti Sejuk Scotland
Harga : RM20.00 satu (tidak termasuk harga pos)


FMS01 - bilangan sedia ada 1

FMS02 - bilangan sedia ada 3



FMS03 - bilangan sedia ada 2

FMS04 - bilangan sedia ada1

Produk : Rantai Kunci London
Harga : RM22.00 satu (tidak termasuk harga pos)


KC01 - 1 unit

KC02 - 1 unit

KC03 - 1 unit


KC04 - 1 unit

KC05 - 1 unit

KC06 - 1 unit

KC08 - 1 unit

KC10 - 1 unit

KC11 - 1 unit

Produk : Magnet Peti Sejuk London
Harga : RM20.00 satu (tidak termasuk harga pos)


















Produk : BRITA Marella Cool Red Passion Jug
Harga : RM80.00 (tidak termasuk harga pos)
Stok : Ada 3 dalam stok




Sedikit maklumat :
# Isipadu air : 1.4 liter (air yang ditapis), 2.4 liter (jika penuh)
# Mempunyai penutup atas yang boleh diangkat
# Mempunyai penunjuk penggantian katrij
# Boleh disimpan di dalam peti sejuk
# Terdapat satu katrij MAXTRA di dalamnya
# Mudah dibasuh
# Menambahbaik rasa minuman panas dan sejuk
# Ia sangat ekonomikal dan mudah digunakan
# Sesuai untuk memasak makanan yang berkhasiat

akan sentiasa dikemaskini...