Friday 16 July 2010

TIP – TIP MENGATASI ANAK BARAN


1) Kanak – kanak menjadi baran berpunca apabila mereka berasa letih, lapar atau tidak selesa dengan sesuatu keadaan. Biasa yang kita lihat, si kecil menjadi baran apabila mereka tidak mendapat apa yang dikehendaki selain tidak mendapat perhatian.

2) Panas baran kanak-kanak yang dimaksudkan ialah luahan ketidakpuasan hati kanak-kanak atau tekanan yang dihadapi mereka sehingga tidak tertanggung. Lalu, menyebabkan mereka menjadi marah sehingga kadangkala menjejaskan emosi mereka seperti menjadi takut. Bagaimanapun, hal itu sering berlaku kepada kanak-kanak yang berusia dua hingga empat tahun, baik lelaki mahupun perempuan.

3) Faktor penyebab kanak – kanak menjadi baran ialah antaranya : Ada kajian menyatakan faktor genetik iaitu baka keturunan boleh mempengaruhi sifat mudah marah dan memberontak. Ada juga pandangan yang mengatakan panas baran dikaitkan dengan faktor perkembangan kanak-kanak dari kecil lagi seperti mudah resah dan marah.

4) Punca panas baran lain antaranya disebabkan oleh perilaku agresif, gejala sosial, emosi, masalah kewangan dan keluarga, sifat ego serta tekanan perasaan. Faktor didikan, bebanan kerja dan juga faktor persekitaran juga menyumbang kepada panas baran.

5) Justeru itu, panas baran perlu diatasi pada peringkat permulaan. Kanak-kanak mungkin sukar untuk menangani sendiri panas baran mereka sebaliknya ibu bapa perlu bertindak membantu menangani masalah yang jarang diambil peduli.

6) Panduan menangani panas baran anak-anak:
•Jika kanak-kanak baran disebabkan ingin memiliki sesuatu yang dia tidak dapat, biarkan saja dan jangan layan kehendaknya. Sebaliknya mereka perlu diawasi supaya berada dalam keadaan selamat.

Pindahkan anak dari tempat yang menyebabkan mereka baran.

Jauhkan objek yang membolehkan kanak-kanak dapat capai. Cuba alih perhatian kanak-kanak itu jika perlu.

Letakkan di sudut tertentu seperti atas kerusi dalam jangkamasa tertentu.

Beri perhatian ketika kanak-kanak berkelakuan baik daripada melayan ketika mereka dalam keadaan baran.

Ibu bapa tenangkan diri. Panas baran kanak-kanak akan bertambah teruk jika ibu bapa berada dalam keadaan tidak tenang.

Tenangkan perasaan anak-anak yang panas baran.

Perlu bersikap tegas.

Selepas selesai dan diberi masa berehat, jangan memarahi mereka.

Cari penyebab apabila berlakunya baran itu dan cuba selesaikan secara berperingkat.

Beri pujian kerana ia dapat menenangkan diri dan dapat mengawal emosi diri mereka sendiri.

Rujukan :
Bharian Online 22 Jun 2010 (10 Rejab 1431) Selasa – Artikel bertajuk Permata Hati Tenangkan diri hadapi anak baran

No comments:

Post a Comment