Thursday 26 August 2010

PUASA RAMADAN DI DUNDEE, SCOTLAND (1431 HIJRAH @ 2010) - IFTAR

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland

Kali ini kali ketiga saya sekeluarga berpuasa Bulan Ramadan di luar negara, tahun 2008, 2009 dan tahun 2010. Kebiasaan saya sekeluarga jikalau dalam Bulan Ramadan saya sekeluarga berbuka di Masjid Utama Dundee. Masjid itu memang berdekatan dengan pangsapuri kami.

Amalan masyarakat Melayu – Islam di sini, sebelum berbuka, kami beramai – ramai bertadarus Al-Quran sementara menunggu waktu berbuka. Bertadarus jika diperhatikan, tidak diamalkan oleh Muslim di sini, kebanyakan mereka membaca Al Quran secara solo, jika diperhatikan mereka lebih cuba untuk menghafal surah – surah yang ada dalam Al Quran. Setelah waktu berbuka hampir, kami semua, bersama dengan para jemaah yang lain, akan bergerak ke tingkat satu masjid untuk berbuka.

Berbuka dengan tamar, pakora, samosa – makanan orang Pakistan (ramai warga berasal dari Pakistan di sini, klik di sini untuk makluman selanjutnya), serta minuman (bukan air panas (teh atau kopi seperti di Malaysia), seperti minuman bergas, jus atau air kosong dan juga buah – buahan seperti pisang dan tembikai susu. Kemudian selepas itu para jemaah ke dewan utama untuk Solat Maghrib. Setelah selesai menunaikan solat sunat selepas Maghrib, jemaah akan bergerak semula ke tingkat atas dan bertaur untuk mendapatkan makanan berat. Kalau di sini (Masjid Utama Dundee) lebih kepada makanan masyarakat Pakistan, antaranya Nasi Pilau (Pulou – nasi digaul bersama daging kambing biri – biri atau ayam), Nari Biryani, dan Roti Paratha, Nan, Chapati, dengan kari kambing biri – biri atau ayam, atau ayam tikka/tandoori, atau jika tidak berbuka dengan Nasi Arab (Populasi Arab juga ramai di sini, klik di sini untuk bacaan lanjut).






Juadah ketika hendak berbuka – dimulakan dengan makanan ringan seperti tamar, pakora, popia dan pisang.
Makanan ‘ditaburkan’ di atas plastik alas.
Jemaah bersedia untuk berbuka.
Nasi, ayam tandoori, dan ‘sweet rice’.
Roti Nan dan Kari daging kambing biri – biri.

Kalau berbuka puasa di satu lagi Masjid di Dundee ini iaitu di Masjid Victoria (perlu naik kenderaan untuk ke sana), amalannya ialah berbuka dengan makanan berat terlebih dahulu dan kemudian berjemaah solat Maghrib. Kalau di sini, makanan untuk berbuka agak ‘mewah’ sedikit, selain daripada makanan – makanan yang disebutkan di atas, tambahan seperti pizza, kebab, pelbagai jenis masakan ayam dan sebagainya.

Apapun kenangan berpuasa (lebih – lebih lagi berpuasa di musim panas – selama 20 jam dan berbuka / beriftar di masjid menjadi pengalaman berguna buat saya. Saya bersyukur jerana diberi peluang untuk mengenal dunia luar. Insyaallah semua ini akan mematangkan saya untuk lebih berfikiran terbuka dan rasional. Antara ‘guru’ yang paling berkesan dalam memperoleh ilmu ialah pengalaman kita sendiri.

naimoiman

No comments:

Post a Comment