Thursday 19 August 2010

Bahagian 2
2 Ogos 2010 (Isnin)
Lokasi : Wednesbury-Stoke-on-Trent-Sheffiled

Lokasi pertama pada sesi pagi ialah ke kilang Queen Anne. Ini kali kedua saya ke sini. Bukan apa saja mencari barang ‘tableware’ yang tidak ada pada lawatan bulan lepas. Selain itu mencari cenderahati untuk saudara mara di Malaysia.
Sesiapa yang minat dengan barang – barang Queen Anne ini, kena pergi kilang ini sebab ia memberi harga barangan yang amat berpatutan. Ini alamatnya Queen Anne Tableware Ltd, Alamat : Classic Works, Holyhead Road, Wednesbury, West Midlands, United Kingdom, WS10 7PD, laman webnya klik di sini.

PERINGATAN! Kepada sesiapa yang ingin ke sana. Pengemudi satelit tidak menunjukkan lokasi dengan tepat. Ia akan tunjuk ke kawasan gudang pembungkusan kotak. Pada bulatan pastikan anda masuk ke Jalan Holyhead (‘Holyhead Road’) dan kilang Queen Anne berada di sebelah kiri jalan tersebut.

Setelah selesai urusan di Queen Anne dengan ‘hasil pancing’ sampai penuh boot kereta, lokasi seterusnya ialah ke tempat di mana jualnya pinggan mangkuk Potmeirion iaitu di Stoke-on-Trent. Kali ini saya pergi ke kedai jualan kilang (‘Factory Shop’) yang berbeza dengan lawatan bulan lepas. Tapi kali ini tempatnya lebih besar dan menjual lebih banyak pinggan mangkuk (‘pottery’) dengan pelbagai pilihan.

Tempatnya terletak di hadapan Lidl. Alamatnya adalah seperti berikut, Portmeirion Potteries, Stoke, London Road, Stoke, Stoke-on-Trent, ST4 7QQ. Laman web sila klik di sini.

Kali ini tidak dapat pancing banyak barang. Sebab antara Potmeirion dengan Queen Anne, saya lebih suka Queen Anne. Cuma dapat beli pinggan hiasan Spode untuk keluarga di Malaysia.

Setelah selesai urusan, dalam jam 5.00 petang, saya sekeluarga terus ke rumah kawan isteri saya di Sheffiled. Perjalanan mengambil masa 2 jam dan tiba di sana lebih kurang jam 7 malam. Kami diajak bermalam di sana.

Terima kasih Kak Rozi dan suami kerana mengajak kami bermalam di rumah dan memberi layanan yang tip top. Terima kasih yang tidak terhingga.

2 Ogos 2010 (Selasa)
Lokasi : Sheffiled-York-Edinburgh-Dundee

Keesokan harinya selepas bersarapan pagi – lebih kurang jam 9.30 pagi, saya sekeluarga memulakan perjalanan pulang ke Dundee. Tapi sebelum kami balik, kami nak menyinggah dulu. Lokasinya ialah York (sebab isteri ada terbaca booklet tentang York).

Renowned for its Roman, Viking, and Medieval heritage and wealth of attractions like and the iconic York Minster and JORVIK York is fast developing a flourishing cutting edge scene. Broaden your mind with a visit to world class museums like the National Railway Museum and with a host of magnificent events, entertaining guided walks and boat trips on the River Ouse, there is something to keep you entertained throughout your stay. Delve into the city's vibrant café culture or simply watch the world go by while sipping a drink at a riverside stylish bar or in one of the many cities' heritage taverns.
-visityork

Bandar York terkenal dengan Zon Kawasan Pejalan Kaki yang terbesar di Eropah. Klik di sini untuk bacaan lanjut.

Kami bercadang hendak ke Muzium Kebangsaan Kereta Api York (‘National Rail Museum’), tapi malang sekali kami tidak jumpa tempa letak kereta, penuh sebab tempat letak kereta percuma (terletak sebelah muzium) dan masuk ke muzium pun percuma. Jadi pada sesiapa yang nak ke sini kena pergi awal – awal pagi. Apapun ini saya berikan maklumat seperti alamat dan laman web rasminya.
Alamat : NRM York, NRM York, Leeman Road, York, YO26 4XJ
Laman khusus untuk lawatan ke York, visityork.
Yang ini laman web rasminya, National Rail Museum.

Plan B saya sekeluarga letak kereta di tepi sungai (‘riverside - esplanade’) dan dikenakan bayaran tempat letak kereta £2.00 sejam. Di situ kami makan tengah hari dengan bekalan Kak Rozi sambil anak – anak seronok melambai - lambai tengok kapal dan bot melintas di sepanjang sungai.
Pautan ini berkenaan kawasan tempat letak kereta di York. Klik di sini.

Pautan untuk aktiviti menaiki bot di York. Klik di sini.

Pautan ini untuk aktiviti menaiki bas melawat sekitar Bandar York. York City Sightseeing Bus.

Permandangan Sekitar Bandar York

Pada mulanya ke sini, saya dan isteri perasan bahawa ada dinding yang terbina yang melingkungi sebahagian kawasan di situ. Nampak juga ada orang yang berjalan di sepanjang dinding tersebut.

Berdasarkan maklumat yang diperolehi, ‘The city walls’ dibina pada waktu Roman pada tahun 1900, yang mana dibina untuk tujuan pertahanan, namun sekarang ia dikekalkan sebagai salah satu tarikan pelancong, sejarah yang dipelihara yang menjadi kebanggaan Bandar York.

Maklumat penuh sila klik di sini. Jika ingin tahu sejarah pembinaannya sila klik di sini.

Selepas makan tengah hari, kalau ikut perancangan ingin terus balik Dundee. Tapi apabila ternampak satu menara, kami mengambil keputusan untuk singgah di situ. Cari tempat letak kereta dan kami sekeluarga terus naik menara tersebut. Anak – anak yang paling gembira sebab anak – anak berulang – ulang kali kata, “I want to go the castle” bila nampak menara tersebut – namanya Menara Clifford (‘Clifford’s Tower’). Klik di sini atau di sini untuk mengetahui maklumat lawatan. Alamatnya Clifford's Tower, Tower Street, York, YO1 9SA.

Klik di sini untuk mengetahui sejarah pembinaannya.

Nak tak nak terus berhenti kereta. Lagi satu ini mungkin upah mereka sebab jadi budak baik, lagipun banyak agenda turun England kali ini pun merupakan agenda saya dan isteri, jadi kena bagi peluang kat anak – anak pulak.

Dengan bayaran masuk sebanyak £8.00 untuk sekeluarga, kami pun menjelajah menara tersebut. Daripada menara tersebut – yang merupakan titik lokasi paling tinggi, kita boleh nampak permandangan keseluruhan Bandar York.

Keadaan dan permandangan di dalam menara

Adanya tarikan pelancong lain di sekitar menara seperti Muzium Istana York (‘York Castle Museum’). Tapi saya tidak sempat masuk sebab masa telah suntuk. Tapi saya bagi maklumatnya, klik di sini untuk maklumat lawatan dan di sini untuk laman web rasminya.

Permandangan dari Menara Clifford – boleh lihat hampir keseluruhan Bandar York.

Jika sesiapa yang ingin ke York, di sini saya berikan pautan yang boleh anda gunakan sebagai panduan merancang lawatan di sini. Klik di sini di bawah laman web Majlis Perbandarannya, atau di sini – pautan khusus untuk aktiviti lawatan ke York.

Untuk bacaan menambah pengetahuan tentang sejarah Bandar York boleh klik di sini atau di sini.

Setelah bergambar dan berada selama kira – kira sejam di situ, kami teruskan perjalanan pulang memandangkan lokasi seterusnya ialah Edinburgh sebab isteri ada temujanji dengan rakan di sana. Makan KFC Halal.

Namun dalam perjalanan pulang kami sempat singgah di sempadan antara England dan Scotland. Ini juga merupakan lokasi yang ingin di’touchdown’, Alhamdulillah kami tiba di situ. Kalau nak ke sana pengemudi perlu disetkan menuju ke Edinburgh tapi ikut jalan tepian laut. Insyaallah sampai.

Kalau ada peta sila tengok peta dulu. Nak bagi poskod pun tidak berapa pasti, tapi kalau dari utara, dari Edinburgh kena ikut Lebuh Raya A1 dan menuju ke tempat bernama Berwick-Upon-Tweed. Klik di sini untuk mengetahui maklumat pelancongan di Scottish Border. Ingin tahu mengenai sejarahnya, sila klik di sini.

Batu sempadan yang membahagikan kawasan England (warna perang) dan kawasan Scotland (hijau)

Tiba di Edinburgh dalam jam 6.30 petang, kami terus ke Meadowbank Retail Park, EH7 5TS. Di situ ada satu KFC halal. Jadi kami terus menjamu ayam KFC di sana. Rasa agak lain sikit. Alhamdulillah ada juga KFC halal di UK ni. Sudah pekena KFC bulan lepas di Manchester semasa turun ke England secara beramai – ramai.

Selepas itu kami singgah di Masjid Edinburgh (‘The Edinburgh Central Mosque’), beralamat di 50 Potter Row, Edinburgh, EH8 9BT, United Kingdom, untuk solat, masjid ini mesti pergi kalau anda berada di UK ini. Antara tarikannya ialah ada kafe makanan halal di sini yang menawarkan pelbagai makanan yang menyelerakan.

Dari Edinburgh ke Dundee mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami tiba di Dundee dalam jan 12.30 malam. Setelah mengangkat barang ke flat dan meletak kereta di masjid saya terus berehat (Sini susah sikit nak cari tempat letak kereta, kalau ada semua berbayar atau letak kereta di tepi jalan).

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana saya sekeluarga selamat dalam perjalanan pergi dan balik walaupun keletihan semasa memandu balik. Namun peringatan, jika letih, berhentilah dan berehat dan pekena secawan kopi. INGAT BAHAWA PEMANDU BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS PENUMPANG YANG DIBAWA, DAN SUAMI/BAPA KENA INGAT MENGENAI KESELAMATAN ISTERI DAN ANAK – ANAK.

Kemudi ke :
JELAJAH 4 : NEWCASTLE-SHEFFIELD-WALSALL-BIRMINGHAM-STOKE-YORK-EDINBURGH - bahagian 1