Wednesday 31 March 2010

MEMUPUK DAN MERANSANG MINAT MEMBACA ANAK


Motivasi Membaca...

MEMBACA satu amalan mulia yang dapat membentuk insan berilmu pengetahuan. Hanya dengan ilmu pengetahuan tinggi, kita dapat mencipta kejayaan gemilang.

Membaca adalah asas utama untuk menimba ilmu seperti mana tuntutan membaca melalui penurunan surah al-‘Alaq.

Firman Allah yang bermaksud:
"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya." (Surah al-'Alaq, ayat 1-5)

Seseorang yang berilmu, mendapat pengiktirafan tinggi di sisi Allah.
Firman Allah yang bermaksud:
"Allah akan meninggikan martabat orang yang beriman di antara kamu dan orang diberikan ilmu pengetahuan (dari kalangan kamu) beberapa darjat." (Surah al-Mujadalah, ayat 11)

Kitab Nashr Thoy at-Ta'rif karangan Muhammad Abd Ar-Rahman bin Umar bin Muhammad menyatakan Imam Syafi'e pernah berkata yang maksudnya:
"Sesiapa yang hendakkan kejayaan di dunia maka hendaklah dengan ilmu, dan sesiapa yang hendakkan kejayaan di akhirat maka hendaklah dengan ilmu."

Berapa fakta dan kenyataan...

# Pupuk minat anak-anak membaca sejak dari peringkat awal.

# Kanak – kanak membaca seawal usia empat atau lima tahun. Jika kanak-kanak berusia tujuh tahun masih lagi merangkak-rangkak membaca, pasti situasi itu membimbangkan ibu bapa. Ini kerana mula pada peringkat tujuh tahun ini mereka boleh menjawab pelbagai soalan yang lebih sukar.

# Kajian membuktikan pada usia tiga tahun pertama anak-anak kita, otak mereka berkembang dengan pesat dan mereka mudah menerima apa jua rangsangan. Oleh itu digalakkan ibu bapa meransang otak anak anda dengan menyediakan sumber – sumber dan medium yang sesuai untuk memupuk minta anak untuk membaca.

# Pada peringkat usia kanak-kanak dan remaja, ia adalah tempoh penting dan berkesan bagi menerapkan pengetahuan dan minat dalam diri individu.

Cara dan kaedah...

# Mengajar anak mengenal huruf boleh dilakukan secara perlahan-lahan. Selitkan pembelajaran ketika anak bermain.

# Ketika mengandung, ibu digalakkan banyak membaca al-Quran dan berzikir serta diperdengarkan kepada janin.

# Gunakan kad bergambar atau kad imbasan, tunjukkan kepada anak gambar pada kad itu serta mengeja perkataan yang tertera.

# Ketika keluar rumah atau dalam kenderaan, pembelajaran secara tidak langsung boleh dilakukan. Latihlah mereka membaca dengan bertanya kepada anak anda apa yang tertulis di papan tanda perniagaan atau jalan. Anda juga boleh meminta anak mengeja menu makanan ketika dalam restoran.

# Ajak anak ke kedai buku, perpustakaan dan pesta buku. Cara ini dapat membiasakan anak dengan buku dan mencintai ilmu.

# Ibu bapa perlu campur tangan dalam menentukan bahan bacaan terbaik (manfaat ilmu dan positif) untuk anak mereka bagi memastikannya memperoleh ilmu bersesuaian dengan usia, jiwa dan jantina bagi meningkatkan minat membaca di kalangan anak mereka.

# Sediakan buku cerita yang ada ilustrasi menarik bagi menarik minat anak.

# Setiap hari, ibu bapa biasakan membaca akhbar dan pada waktu terluang, baca majalah dan buku. Ketika membaca akhbar, buku atau majalah, babitkan mereka supaya dapat melakukan aktiviti tersebut. Ceritakan kepada anak kisah yang berlaku, khususnya membabitkan kanak-kanak.

# Malah sebagai ibu bapa sendiri perlu menjadi contoh kepada anak - anak, kita harus menjadikan contoh utama kepada anak-anak dalam membudayakan amalan membaca di rumah.

# Ibu bapa perlu menerangkan kepada anak tentang kepentingan ilmu dalam kehidupan seharian seperti penjanaan idea, kemahiran berfikir dan berkomunikasi.

# Bacakan buku cerita bila waktu terluang atau ketika anak hendak tidur. Teknik penceritaan hendaklah dalam gaya menarik dan menyeronokkan. Kaedah ini dapat menarik minat membaca kerana anak ingin tahu cerita yang terkandung dalam buku cerita yang dilihat.
# Biasakan membeli buku menggantikan mainan untuk anak.

# Sediakan bajet setiap bulan untuk membeli bahan bacaan dan pelbagaikan jenis bahan bacaan untuk anak.

# Ibu bapa yang berkemampuan, boleh menyediakan mini perpustakaan di rumah dalam usaha membudayakan ilmu dalam suasana kondusif.

# Sekiranya anak-anak menunjuk reaksi positif terhadap pembacaan, puji anak sebagai tanda sokongan anda kepadanya. Jangan memarahi anak jika dia sukar mengingati suku kata atau terlupa sesuatu, sebaliknya kaitkan dengan perkara yang mudah diingati anak.

# Setelah segala usaha dilakukan, berdoa kepada tuhan agar amalan membaca ini akan ‘melekat’ menjadi tabiat anak – anak.

Artikel di atas merupakan kompilasi beberapa artikel yang telah dibaca oleh penulis.

No comments:

Post a Comment