Tuesday 23 March 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 3 sambungan

Musim, Cuaca, Keadaan dan Aktiviti

Musim Luruh (‘Autumn or Falls’)

Musim luruh bermula pada bulan September dan berakhir dalam bulan November. Petandanya ialah apabila persekitaran sudah mula terasa sejuk dan daun – daun berwarna kekuningan, kering keperangan dan kemudian mula berguguran.

Perhatikan gambar – gambar di bawah serta masanya. Gambar yang diambil pada awal bulan akhir bulan Oktober dan bulan November.






Keadaan langit yang kurang ‘bertenaga’ bermula. Matahari sering malu ‘menyorok’ di belakang awan. Kitaran hari berulang, matahari mula terbenam lebih cepat menyebabkan keadaan siang menjadi semakin pendek. Keadaan yang agak basah (kelembapan udara meningkat dan kadang kala hujan) juga bermula. Suhu mula menunjukkan penurunan, antara 5 hingga 20 darjah celsius.

Matahari sudah mula terbenam walaupun waktu baru menunjukkan jam 1340 atau 1.40 tengahari.


Keadaan tingkap rumah penulis yang berais akibat proses kondensasi.




Disebabkan oleh cuaca yang sudah mulai sejuk dan suhu sudah mula menurun, orang – orang di sini akan mula mengenakan pakaian agak berlapis. Mereka sudah mula berjaket dan ada juga yang sudah mengenakan sarung tangan, penutup kepala berstokin dan berkasut.

Gaya menyeluk poket untuk mengelak tangan menjadi sejuk jika tidak memakai sarung tangan. Gaya ini boleh dilihat pada awal musim panas, sepanjang musim luruh dan ada juga semasa musim sejuk.

Pada musim luruh ini pula, orang ramai mula mencari alat pemanas (‘heater’) lebih, walaupun setiap rumah memang mempunyai alat pemanas, untuk memastikan rumah mereka ‘panas’ ketika musim luruh dan seterusnya tidak berasa kesejukan ketika musim sejuk. Kebanyakan rumah di sini agak kecil dan sempit, mempunyai dua lapis cermin tingkap (‘double glazing’), dua lapisan dinding dan ada kalanya ada tempat api (‘fire place’). Selain itu orang ramai akan mula membeli ‘duvet’ (ala – ala selimut tebal atau tilam toto di Malaysia) digunakan pada waktu malam ketika tidur, berfungi sebagai selimut.

Alat pemanas boleh alih.

Cuaca dan iklim ketika musim luruh, mendung, hujan dan berangin. Perkataan seperti ‘chilly, shower rain, raining, windy, cloudy, mild wind, strong wind, gales’ (sejuk, hujan yang mencurah - curah, hujan, berangin, berawan, angin lembut, angin kuat, angin ribut) akan kedengaran ketika mendengar laporan ramalan cuaca di televisyen.

Dalam musim ini, Matahari akan dilihat terbit lebih lambat iaitu antara pukul 7.30 pagi hingga 8.15 pagi dan Matahari terbenam antara pukul 4.45 petang hingga 5.15 petang.

Rajah di bawah menunjukkan keadaan gelap sudah mula awal berlaku dan Matahari muncul agak lewat pada waktu pagi.






Musim panas akan berlarutan selama lebih kurang tiga bulan sehingga akhir November.


Musim Sejuk (‘Winter’)

Musim sejuk di sini bermula dalam akhir bulan November dan berakhir dalam bulan Mac tahun berikutnya.

Wah, teruja!. Musim sejuk, tidak dialami oleh Malaysia. Sangat teruja kerana musim ini salji akan turun dari langit. Pertama kali iaitu pada tahun 2008, penulis amat teruja dengan kehadiran salji sebab pertama kali ‘bertemu’ dengan salji. Pengalaman hidup yang tidak dapat dilupakan.

Salji yang putih dan halus – salji hampir sama seperti ABC yang kita minum di Malaysia cuma ia sangat halus dan lembut.



Di sini, musim sejuk dan salji berkait rapat dengan Hari Krismas yang disambut pada 25 Dis tiap – tiap tahun. Di sini penulis berpeluang untuk membuat orang salji yang selama ini penulis hanya berpeluang melihat orang salji di dalam televisyen sahaja. Selain daripada kita membuat orang salji kita juga boleh bermain bola salji (‘snow ball’) atau membina iglu (‘igloo’).

Orang salji (‘snowman’)

Beberapa keping gambar permandangan persekitaran yang ditutupi oleh salji yang dirakam oleh penulis.



Gambar atas sekali : Ketebalan salji di luar tingkap rumah penulis setebal 5.5 cm.
Gambar seterusnya : Keadaan tingkap rumah penulis. Kewujudan ais pada tingkap.

Permandangan salji putih menyelaputi persekitaran.

Namun musim sejuk juga adalah musim yang mana penulis tidak berapa suka. Pertama, tidak tahan dengan suhu yang sangat sejuk sehinggakan dalam rumah juga boleh rasa kesejukan (walaupun alat pemanas berfungsi dengan baik). Walaupun berada di dalam rumah, baju sejuk dan sarung kaki perlu sentiasa dipakai untuk mengelak kesejukan. Kedua, kulit akan menjadi gatal kering dan gatal – gatal. Keadaan ini boleh diatasi dengan minum banyak air. Ketiga, setiap kali keluar rumah perlu mengenakan berlapis – lapis pakaian kerana suhu yang terlalu sejuk.

Selain itu, keadaan kesihatan yang kurang baik sering berlaku. Demam dan selesema memang menjadi perkara biasa di sini. Sehinggakan klinik dan hospital di sini tidak merawat pesakit yang mempunyai demam dan selesema, dinasihatkan agar tidak ke tempat – tempat awam dan diminta untuk berehat di rumah sahaja untuk mengelakkan ia daripada berjangkit. Ini semua berjangkit berpunca daripada virus apa yang orang di sini gelar sebagai ‘Cold bugs’. Orang di sini menyebut ‘Catch a Cold’.

Kurangnya pancaran cahaya Matahari. Suhu menurun sehingga boleh mencecah 5 darjah Celsius di bawah paras beku. Kalau nak rasa sejuknya, boleh diletakkan tangan di dalam bahagian sejukbeku peti ais. Keadaan siang yang lebih pendek, jika ketika waktu puncak musim sejuk, tempoh masa siang hanya 6 jam dan tempoh masa malam ialah 18 jam.






Gambar atas sekali : Suhu -1.0 darjah Celsius pada jam 1654 (yang mana keadaan sudah malam)
Gambar seterusnya : Suhu 0.6 darjah Cesius (hampir ke takat beku) ketika salji turun.
Gambar bawah sekali : Suhu -2.2 darjah Celsius pada pagi hari musim sejuk.

Tahun pertama penulis berada di Dundee ini, salji lebat turun dua kali iaitu pada bulan akhir bulan November dan pada pertengahan bulan Februari 2009. Pada tahun kedua pula salji lebat turun hanya pada bulan akhir bulan Disember 2009. Di sini penulis hendak maklumkan bahawa waktu salji turun adalah seperti hujan, tidak turun sepanjang tiga bulan musim sejuk cuma turun beberapa kali sahaja.

Cara pemakaian yang lebih tebal dan banyak. Berbeza dengan musim panas yang mana hanya sedikit kain di badan, musim sejuk lebih banyak kain di badan. Orang di sini akan memakai pakaian yang agak ketat dan kemudian dilapisi dengan beberapa helai baju dan akhir sekali baju sejuk atau jaket sejuk. Mula memakai sarung tangan, skaf, penutup kepala dan juga ‘Long John’ (baju ketat kain kapas, dipakai sebelum mengenakan pakaian utama).

Pakaian lengkap musim sejuk. Jaket, penutup kepala, skaf, sarung tangan, ‘Long John’, stokin, kasut.

Semua ini hanya bertujuan untuk mengelakkan haba badan daripada terbebas ke persekitaran. Menggunakan kaedah semula jadi, haba badan sendiri untuk memanaskan badan. Kalau tidak, badan akan terketar – ketar menahan kesejukan sekitar. Jika kita gagal untuk memakai pakaian yang sesuai, jari jemari tangan dan kaki terutamanya akan mengalami satu keadaan dipanggil ‘frost bite’. Dan ia memang menyakitkan.

Ya, musim sejuk ini kedai – kedai yang menawarkan produk – produk alat pemanas amat kerap dikunjungi oleh orang ramai untuk mendapatkan alat pemanas tambahan bagi membekalkan haba secukupnya di dalam rumah mereka. Selain itu, pakaian sejuk seperti sarung tangan, penutup kepala, jaket dan baju sejuk, stokin tebal dan kasut tebal, juga laris dibeli oleh orang ramai.

Keadaan malam yang panjang menyebabkan anak – anak penulis senang untuk tidur. Ada kalanya mereka ajak tidur pada waktu yang awal daripada waktu yang sepatutnya. Namun keadaan sejuk kadangkala anak – anak penulis terjaga pada waktu tengah malam. Keperluan selimut tebal, ‘duvet’ (ala – ala tilam toto di Malaysia) amat memberi keselesaan kepada penulis sekeluarga.

Duvet yang memberi keselesaan ketika tidur ketika sejuk terutama pada musim luruh dan musim sejuk.

Pelbagai aktiviti luaran mula dilakukan pada musim sejuk ini, orang ramai cuba untuk mengelakkan berada di luar bangunan. Ramai yang terperap di dalam rumah atau berada di dalam bangunan kerana di dalam bangunan keadaan agak selesa dengan alat pemanas yang membekalkan haba. Keluar cuma atas sebab – sebab tertentu seperti ke tempat kerja, sekolah dan keluar untuk membeli barang – barang keperluan.

Pada musim sejuk ini, aktiviti pelancongan amat menggalakkan di kawasan tanah tinggi. Ini disebabkan para pelancong ingin merasai aktiviti – aktiviti yang melibatkan salji seperti bermain ski, ‘sledging’ dan meluncur dengan papan salji. Jika di Scotland ini, antara tempat yang paling popular ialah di Cairngorm. Tahun 2009, penulis sekeluarga berpeluang untuk ke Tanah Tinggi setelah tahun lepas 2008 tidak berkesempatan untuk ke sana. Alatan bermain ski dan sebagainya boleh disewa. Contohnya menyewa alat ‘sledge’ ialah 9 pound selama setengah hari atau jika ingin beli alat tersebut dikenakan harga 12 hingga 15 pound.

Kawasan tanah tinggi, Cairngorm

Aktiviti bermain salji

Cuaca dan iklim ketika musim sejuk di sini, basah, berawan, berangin dan kerap hujan. Perkataan seperti ‘snow, fog, frost, icy patches, sleet, windy, chilly’ (salji, kabus, tompokan ais, hujan ais, berangin dan sejuk), ‘horrible weather’ (hari yang teruk), dan sebagainya yang menggambarkan keadaan yang kurang baik menjadi sebutan ketika laporan ramalan cuaca di televisyen. Orang di sini akan banyak merungut tentang keadaan cuaca.

Hujan ais (‘Sleet’)

Tompok – tompok salji (‘Icy patches’)

Keadaan berkabus (‘Fog’)

Dalam musim ini juga, Matahari akan dilihat terbit lebih lambat iaitu antara pukul 8.15 pagi hingga 9.00 pagi dan Matahari terbenam agak cepat iaitu antara pukul 4.00 hingga pukul 3.30 petang.

Perhatikan gambar di bawah.




Musim sejuk akan berlarutan selama lebih kurang tiga bulan sehingga akhir bulan Februari.

No comments:

Post a Comment