Wednesday 10 March 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 2

Musim dan Masa

Di sini, musim mempengaruhi masa di sini. UK mengalami 4 musim. Perbezaan masa antara Malaysia dan UK ialah 8 jam dan ada ketikanya 7 jam. UK terletak di Latitud 0°. Ini bermaksud UK menjadi titik tengah penentuan masa di bumi ini. Negara yang berada mengarah ke kanan UK, perlu melakukan penambahan masa dan negara yang berada mengarah ke kiri perlu melakukan penolakan masa dalam menentukan waktu.

Titik tengah ini dikenali sebagai ‘Coordinated Universal Time’ singkatannya UTC, yang dulu dikenali ‘Greenwich Mean Time’ (GMT).

Sedikit informasi tentang UTC. Waktu UTC adalah zon masa rujukan (‘standard time zone’) sedunia. Sila klik pautan untuk maklumat lanjut.
pautan 1 – menunjukkan kedudukan UTC dan Zon Waktu Dunia

pautan 2 – menunjukkan kedudukan Greenwich, tarikh dan waktu semasa beberapa tempat seluruh dunia.

UTC terletak di Greenwich, England, atau lebih mudah ianya di London. Jikalau kita pergi ke London dan menaiki kapal peranginan atau ‘cruise’ di Sungai Thames, ambil tiket daripada perhentian di Eye of London ke perhentian Greenwich. Pelayaran mengambil masa lebih kurang 1 jam.

Lihat rajah peta di bawah.

Kedudukan London, England dalam United Kingdom.

Kedudukan Bandar London (A) – Greenwich (B) dalam peta Google Map.

Keadaan perbezaan 8 jam dengan Malaysia berlaku pada musim luruh dan musim sejuk. Keadaan perbezaan 7 jam dengan Malaysia berlaku pada musim bunga dan musim panas.
Disebabkan oleh Bumi berputar dari sebelah barat ke sebelah timur, maka kalau dilihat pada glob Bumi, Malaysia akan mendahului waktu berbanding UK.

Kita ambil satu tarikh. Katakan Malaysia pukul 10.00 pagi atau jam 1000, 1 Mac 2010, di UK baru pukul 2.00 pagi atau jam 0200, tarikh dan hari yang sama.


Ini dipengaruhi oleh tempoh masa penerimaan cahaya matahari oleh UK. Keadaan perbezaan 7 jam antara Malaysia dan UK ini dikenali sebagai Waktu Musim Panas Britain (‘British Summer Time’).


Waktu Musim Panas Britain bermula pada pagi hari (jam diperbetulkan pada tengah malam) Ahad terakhir bulan March, apabila UTC menunjukkan pukul satu pagi dan tamat pada pagi hari Ahad bulan Oktober, apabila UTC menunjukkan pukul satu pagi.

Waktu Bukan Musim Panas Britain (perbezaan tempoh masa dengan Malaysia ialah 8 jam) adalah selama 5 bulan bermula November hingga Mac, manakala Waktu Musim Panas Britain (perbezaan tempoh masa dengan Malaysia ialah 7 jam) mengambil masa 7 bulan bermula bulan April hingga Oktober.

Untuk maklumat lanjut sila klik di sini.

Ramai orang tahu, bahawa United Kingdom mengalami 4 musim iaitu musim luruh, musim sejuk, musim bunga dan musim panas. United Kingdom terletak di hemisfera utara bumi. Musim luruh berlaku pada bulan September, Oktober dan November. Musim sejuk pada bulan Disember, Januari dan Februari. Diikuti musim bunga pada bulan Mac, April dan Mei. Akhir sekali musim panas pada bulan Jun, Julai dan Ogos.

Apabila menuju musim sejuk, waktu malam akan menjadi lebih cepat dan tempoh masa malam menjadi semakin lama, manakala tempoh masa siang menjadi semakin singkat. Waktu matahari terbenam pada ketika puncak musim sejuk ini adalah lebih kurang pada jam 1530 dan waktu matahari terbit adalah lebih kurang pada jam 0845. Keadaan siang hanya 7 jam dan keadaan malam 17 jam.

Musim sejuk – malam menjadi semakin cepat. Sila lihat tarikh dan masa yang tercatat.

Apabila menuju musim panas, waktu malam akan menjadi lebih lambat dan tempoh masa malam menjadi semakin singkat, manakala tempoh masa siang menjadi semakin lama. Waktu matahari terbenam pada ketika puncak musim panas ini adalah lebih kurang pada jam 2210 dan waktu matahari terbit adalah lebih kurang pada jam 0330. Keadaan siang menjadi 18 jam dan keadaan malam hanya 6 jam.

Gambar 1

Gambar 2

Musim panas – malam menjadi semakin lambat (gambar 1).
Keadaan di mana malam masih kelihatan seperti waktu senja (gambar 2).
Sila lihat tarikh dan masa yang tercatat.

Sila rujuk pautan pautan untuk keterangan lanjut bagaimana kejadian 4 musim berlaku. Klik di sini.

coretan : naimoiman

2 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian. Ilmu baru utk saya :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian. Ilmu baru utk saya :)

    ReplyDelete