Monday 10 May 2010

MAK, UMMI, IBU, MAMA, MUMMY... selingan

Sebelum penulis memasukkan entri bahagian 2 mengenai Ibu, penulis ingin berkongsi tiga video yang mana penulis berpendapat cukup bagi kita menilai pengorbanan ibu kita. Yang mana sudah cukup bukti bahawa Ibu adalah insan yang mesti kita jaga hatinya. Terus berbuat jasa dan terus mendahului keperluannya terlebih dahulu, demi untuk membuatkan ibu rasa gembira.

Ibu ‘membawa’ kita selama sembilan bulan dalam kandungan. Selama ibu mengandungkan kita pelbagai dugaan seperti alahan dan kepayahan yang perlu dilalui. Apapun ibu tidak pernah merungut demi anak yang dikandungnya. Ibu cuba untuk membuat yang terbaik agar nanti Insyaallah anak yang bakal dilahirkan sihat dan berharap agar anak tersebut menjadi anak yang soleh atau solehah.

Video 1 - Proses Ibu Mengandung Sampai Melahirkan



Video 2 - Hakikat Penciptaan Manusia berdasarkan Al Quran



Setelah tiba masa untuk melahirkan, ibu bersabung nyawa. Menempuhi segala kesakitan dan keperitan. Namun dikuatkan semangat dan kudrat demi anak yang bakal lahir. Menanti penuh debar tangisan pertama bayi yang pasti menghilangkan segala kesakitan yang ditanggung. Setelah bayi dilahirkan, ibu terus menjalankan tugas mendidik iaitu mennyusukan bayi yang dilahirkan agar tidak terus kelaparan dan senantiasa mendapat apa yang terbaik.

Video 3 - melahirkan anak



Ibu akan menjalani tempoh pemulihan selepas kelahiran selama 40 hari. Pelbagai cara, berpantang demi mengembalikan kesihatan kerana selepas itu tugas sebagai pendidik, mencorak anak berterusan sehinggalah anak cukup matang, berilmu untuk menjaga diri sendiri. Tugas memberi nasihat dan berpesan tetap diberikan sehingga akhir hayat walaupun anak sudah mendirikan rumah tangga. Apapun kalau anak itu tersasar daripada jalan yang betul, ibu malahan bapa merupakan insan yang pasti kita tuju untuk mencari semula sinar keinsafan dan kebahagiaan.

Tiga video ini betul – betul memberi keinsafan kepada penulis dan membuktikan Ibu merupakan insan yang perlu ditaati selepas Allah dan Rasul. Berbuat baiklah pada Ibu selagi Ibu masih ada.

No comments:

Post a Comment