Thursday 27 May 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 5 – bah. 1

Rumahku dan sekitarnya

Rumahku, Flatku
Rumah penulis sebenarnya adalah ‘asrama’ universiti. Ia rumah flat dalam bangunan 4 tingkat. Kalau hendak digambarkan ciri – ciri rumah penulis ini, saiznya seperti rumah flat kos rendah di Malaysia. Pertama kali penulis melihat rumah flat ini, penulis sedikit terkejut sebab dalam pengamatan penulis bila berada di negara maju ini, gambarannya ialah sekurang – kurangnya flatnya adalah ala – ala kondominium di Malaysia. Kalau mengikut maklumat yang dibaca, saiz flat dan rumah di sini memang kecil, tujuannya agar alat pemanas ‘heater’ boleh memanaskan ruang rumah ketika musim sejuk. Rumah penulis terletak di tingkat dua. Rumah yang penulis duduk ini ialah flat untuk keluarga.

Sewanya memang akan mengejutkan ramai, sewa sebulan kalau duitnya ditukarkan ke dalam mata wang Malaysia, sewa sebulan boleh beli sebuah motorsikal EX5.

Jom.... penulis mengajak ‘tour’ mengenai ‘suasana’ rumah penulis khususnya dan rumah di Dundee amnya.

# Bahagian luar

Menurut apa yang penulis baca, semua bangunan di sini dibina sama ada menggunakan batu, batu blok atau kayu. Bangunan flat penulis dinding luarnya diperbuat daripada lapisan batu yang agak tebal.

Kalau berminat hendak mengetahui jenis rumah yang terdapat di United Kingdom dan diperbuat daripada apa, boleh klik di sini.

Rajah - rajah di bawah menunjukkan bahagian luar bangunan flat rumah penulis




# Bahagian dalam

Flat penulis mempunyai satu bilik air, dua bilik, satu ruang tamu, satu stor dan satu dapur. Tiada koridor luar. Nak dikatakan flat penulis dilengkapi perabot (‘full-furnished’), dilengkapi katil bersaiz ‘queen’ dan sebuah katil dua tingkat (‘double decker’), laci boleh alih, sebuah meja dan kerusi belajar, meja dan kerusi makan, sebuah kerusi panjang dan sebuah kerusi pendek. Flat ini juga dilengkapi dengan beberapa peralatan seperti cerek, dapur gas dan oven, peti ais, penyedut hampagas, lampu belajar, papan kenyataan, tempat ampaian, dan alat – alat ganti elektrik yang lain.




Kebanyakan rumah di sini dilengkapi dengan tingkap yang ‘double glazing’ untuk menghalang udara sejuk masuk ke dalam rumah, tapi tidak bagi rumah penulis. Setiap ruang dalam rumah ini dilengkapi dengan alat pemanas ‘heater’ digunakan ketika cuaca sejuk dan ketika musim sejuk. Alat pemanas berfungsi secara berpusat dan menyala secara automatik bergantung kepada suhu sekitar. Alat pemanas boleh alih juga dibekalkan, lebih digunakan semasa musim sejuk. Selain itu ia dilengkapi dengan alat perhubungan ‘intercom’ dan pemadam api dan selimut api untuk kebakaran sekiranya berlaku. Untuk keselamatan, kunci dibekalkan bagi pintu utama dan rumah.




# Kemudahan yang tersedia

Bangunan flat 4 tingkat ini dilengkapi dengan lif. Selain itu jika penyewa flat mempunyai kereta, terdapat tempat letak kereta berbayar, maksudnya disewa berdekatan dengan pintu masuk utama. Menurut sumber, sewa tapak letak kereta adalah £32.00 sebulan. Alternatif lain ialah meletakkan kereta di masjid yang mana kadar sewanya ialah £15.00 sebulan.

Di sini kereta tidak boleh diletakkan sebarangan kerana nanti ada ‘parking attendant’ yang akan memantau dan sekiranya tidak mematuhi peraturan, saman akan dikeluarkan dan kadar samannya untuk kesalahan tidak meletakkan kereta dengan baik ialah £60.00.

Penyewa boleh menggunakan dewan ‘Common Room’ untuk sebarang urusan seperti mengadakan majlis keraian dan sebagainya secara percuma. Penulis kadang kala menempah dewan ini untuk aktiviti Komuniti Melayu Dundee (KMD) di sini.


Juga disediakan dobi layan diri. Yang mana pembasuh ‘washer’ dikenakan £2.00 (45 minit) untuk berfungsi dan pengering ‘dryer’ £1.00 (50 minit) – tambahan 10 pence setiap 5 minit. Penulis, mendobi sudah menjadi rutin mingguan setiap hari Sabtu. Anak – anak penulis seronok melakukan dobi bersama – sama. Mereka tidak ketinggalan mengikut penulis ke dobi setiap minggu.


Segala permasalahan dan kerosakan alatan flat sewa boleh diadukan kepada penjaga flat ‘janitor’ untuk tindakan selanjutnya. Sebarang kos penggantian (barang ganti dan pekerja) adalah percuma.

Pejabat ‘janitor’ Flat

bersambung untuk bahagian seterusnya...
Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 5 – bah. 2

No comments:

Post a Comment