Sunday 30 May 2010

Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 5 – bah. 2

Ini adalah sambungan Siri 5, ‘Rumahku dan sekitarnya’ bahagian 2.

# Apa yang lainnya

Bilik Airnya Kering

Bilik air kebanyakan rumah di sini adalah bilik air kering. Lantai bilik air tidak boleh dibasahkan kalau boleh ketika mandi. Lantai bilik air dan dapur rumah penulis dilapik dengan lantai Vinyl (PVC). Manakala ruang – ruang yang lain dilapik dengan karpet. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai lantai rumah di UK sila klik di sini.

Elektrik

Flat rumah penulis dibekalkan dengan kotak elektrik dan juga kunci elektrik. Kunci elektrik digunakan untuk menambah nilai elektrik. Penulis perlu menambah nilai elektrik di kedai – kedai tertentu sahaja yang mempunyai kemudahan ‘Pay Point’. ‘Top –up’ seberapa banyak nilai dalam pound (£). Selepas ditambah nilai, kunci berkenaan perlu dimasukkan ke dalam slot kunci pada kotak elektrik. Penggunaan elektrik bagi sebulan ialah £30 - £40. Bagus juga sistem sebegini, sekurang – kurangnya berjaya mendidik penulis sekeluarga lebih berhati – hati dalam penggunaan eletktrik dan belajar berjimat serta mengawal kewangan. Jika mereka yang duduk luar, sistem pembilan juga dipraktikkan dan selalunya bil dihantar 3 bulan sekali.

# Bekalan air paip percuma dan boleh diminum

Paip disediakan paip air panas dan paip air sejuk. Bekalan air paip adalah percuma di sini. Menurut kata orang sini, air paip ini adalah air paip bersih yang mana ia boleh diminum terus tapi penulis tidak pula pernah mencubanya. Untuk lebih selamat dan lebih bersih, masaklah air dulu. Air panas dipanaskan dengan menghidupkan alat pemanas air ‘boiler’ di dalam stor.

# Masih perlu membayar lesen televisyen

Penulis memilih lesen TV tempoh sah setahun. Harganya adalah lebih kurang £143 setahun. Boleh dibayar secara atas talian sahaja melalui laman web tvlicensing, bayar menggunakan kad debit, kemudian lesen akan dihantar melalui email. Segala pengunaan alat komunikasi berkaitan dengan televisyen perlukan lesen tv ini. Pernah penulis membeli alat penerima gelombang dalaman (‘indoor aerial’) masa mula – mula penulis membeli tv di sini. Di kedai tersebut data penulis diambil seperti nama dan alamat, kemudian selepas itu ada pihak ‘tvlicensing’ untuk mengesahkan pembelian penulis.

Untuk pengetahuan pembaca, di sini televisyen terpakai kecil 11 inci boleh diperolehi dengan harga yang murah iaitu sekitar £10 - £20. Siaran televisyen di sini sedang menuju era digital sepenuhnya pada tahun 2010. Siaran televisyen sekarang jika menggunakan alat penerima ariel biasa, kita boleh menonton siaran seperti BBC, STV dan FIVE. Sekiranya siaran televisyen secara digital, banyak siaran yang boleh ditonton dengan hanya memasang cakera penerima atau kotak alat penerima. Di sini, penyiar digital yang popular ialah SKT TV, VIRGIN MEDIA, BT. Konsepnya sama macam ASTRO di Malaysia. Penyiar televisyen ini selalunya menawarkan tawaran berpakej yang mengandungi TV DIGITAL, ‘BROADBAND’ INTERNET dan TALIAN TELEFON. Penulis hanya mengambil pakej mengandungi tawaran broadband internet dan talian telefon sahaja.


Sekitarnya Rumahku

Semua dekat. Alhamdulillah rumah penulis berdekatan dengan beberapa kawasan dan tempat stategik seperti pusat bandar, bank, pejabat pos, Universiti Dundee, sekolah dan nurseri, pasar raya kecil 'Lidl', kedai jual pelbagai barang ‘Pound Stretcher’, pusat membeli belah ‘Overgate’ – ala – ala Alamanda Putrajaya, pasar raya ‘PRIMARK’ – banyak jual pakaian, klinik kesihatan ‘GP’ serta farmasi ‘Boots’, kedai runcit dan kedai jual daging halal, kedai halal kebab, masjid, balai polis dan mahkamah. Semua tempat mudah dicapai dan mengambil masa 3 – 10 minit perjalanan.









Rumah Lain Sekitarnya

Rumah dan flat di sini, sewanya adalah dari £250 dan ke atas.

Rumah ini adalah rumah teres dua tingkat, dilengkapi perabot penuh, mempunyai laman belakang tetapi tempat letak kereta bukan dalam kawasan rumah. Mempunyai 2 bilik, satu dapur, dua ruang tamu, satu bilik air. Kadar sewanya ialah £500 sebulan.

Rumah ini adalah rumah banglo, dilengkapi perabot penuh, mempunyai laman belakang, mempunyai kawasan tempat letak kereta. Mempunyai 4 bilik, satu dapur, satu ruang tamu, satu bilik air, satu stor. Kadar sewanya ialah £550 sebulan.

Rumah ini adalah rumah flat. Ada rumah yang dilengkapi perabot penuh, perabot separuh dan tiada perabot. Tempat letak kereta di tepi jalan raya. Mempunyai 2 bilik, satu dapur, satu ruang tamu, satu bilik air, satu bilik utiliti. Kadar sewanya ialah £250 ke atas sebulan.

Pautan berkait :
Sebuah Kisah di Dundee, Scotland... siri 5 – bah. 1

bersambung untuk siri yang seterusnya...

No comments:

Post a Comment